Autotuning není obvykle téma, které se objevuje na předních místech magazínů a dříve než s pánskou módou si ho mnozí asociují spíše s bandou „náctiletých“ kluků v širokých teplácích postávajících na nočních parkovištích před nákupními centry. Tato komunita však znamená mnohem víc než jen neonová světla či lesklá kola a ve svých útrobách skrývá mnohé příběhy vášně, lásky k autům a touhy po individualitě.
Samotní výrobci aut zakládají značky, které odlišují jejich všední modely a zdokonalují často opravdu výjimečně kvalitní produkty. Je to určitě i účelové s cílem zvýšit prodejnost přesně tím, že uhasí touhu po individualitě u zákazníků.
Přesto budí v očích veřejnosti rozpačité reakce. Můžete je milovat nebo nenávidět, jedno je však jisté, mnozí autotuningoví nadšenci jsou neuvěřitelně zruční řemeslníci, inženýři a umělci jako žádní jiní. Na to, abychom mohli nahlédnout do této fascinující, ale u nás stále málo probádané subkulury autičkářů a pochopit jejich styl života, jsme oslovili jednoho z největších ambasadorů tuningové komunity na Slovensku Adriána Artimoviče .
Je to o tom udělat z šedého průměru něco jedinečného, co je jen a jen moje.Adrián se dlouhá léta točí kolem aut a za tu dobu se stal iniciativním promotérem slovenské tuningové scény doma na Slovensku iv sousedním Maďarsku av dalších zemích. Opakované pozvání slovenských aut do zahraničí i díky předchozím výpravám do Německa nebo dvě letošní výpravy do Polska a do Čech svědčí o tom, že iniciativa, kterou spolu s přáteli založil, roste. Právě díky jeho nadšení a zapálení pro tuning je člověkem na slovo vzat, aby nám vysvětlil proč vlastně lidé investují svůj čas, peníze a energii do vylepšování aut – nových, starých, drahých či levných. Proč je vůbec někdo ochoten investovat tisíce například do 15ti či 20letého Volkswagenu? "Většina lidí vám pravděpodobně odpoví, že se chce odlišit. Chce si auto individualizovat. I mě tuning lákal právě proto. Trochu si auto "přisvojit" na svůj obraz. Určitě je v tom i určitý druh exhibicionismu, avšak ne každý chce nutně svůj vůz upravit vizuálně. Pro někoho může být cílem vylepšit motor či podvozek, aby se auto chovalo tak, jak více vyhovuje jeho jezdeckému stylu. Je to o tom udělat z šedého průměru něco jedinečného, co je jen a jen moje.”
Tuningová komunita je velmi otevřená, stačí se zeptat a rádi vám pomůžeme.Není to ovšem jen o tom, aby se majitelé či majitelky ukázaly, právě naopak. Pánové a dnes už stále více i dámy upravující si svá auta je milují a je to pro ně víc než jen koníček. Dávají do toho celé své srdce, nemalé úspory a výsledné auto je splněním jejich snu. Nejen dětského, protože sny a představy se vyvíjejí vlivem času a novými inspiracemi či zážitky. Právě proto nezáleží na tom, co si jiní myslí. Pro ně je jejich auto dokonalé. Až do doby, než přijde nová inspirace a nový projekt je za rohem. Pokud se člověk zamyslí, je to filozofie, která je velmi podobná módě. Nesnažíme se všichni o získání kousku individuality i právě vlastním stylem oblékání? \"Samozřejmě i v tuningové komunitě se najdou různí lidé. Někteří považují za tuning už to, že si na auto nalepí nálepky. Mnozí by se rádi odlišili, ale nevědí, jak na to. Právě proto se snažím tuning popularizovat a přibližovat ho i široké veřejnosti. Tuningová. Adriánův sen byl vždy sdružit slovenskou komunitu tuningu pod jednu střechu. Začal se postupně dívat po tuningových srazech doma iv zahraničí, kde viděl, jak fungují různé tuningové komunity. Chtěl, aby se Slováci se svými auty mohli velkých autotuningových srazů také zúčastnit jako jeden celek. „V Maďarsku se právě, když jsem se již několik let věnoval tuningu, pořádala akce AMTS (Automobil & Tuning Show), což se postupně z malého lokálního najednou stalo jednou z největších automobilových a tuningových akcí v našem regionu s více než padesáti tisíci návštěvníky zvědavými na obrovské množství zajímavých upravených aut. akce a proto jsem chtěl vybudovat komunitu, která by se sem mohla ze Slovenska vypravit.“ \"Založil jsem tedy iniciativu AMTS Slovakia . V průběhu let mi však pomáhalo a stále pomáhá mnoho nadšenců, za což jim patří velké díky. Ze začátku se odvážilo s námi jet jen jedno auto, pak čtyři a najednou s nástupem popularity sociálních sítí to byly už desítky aut. Lidé viděli jaké super je v Maďarsku během výstavy pavilonu.Lidé zjistili, že se mohou na výstavu jít nejen podívat, ale i ukázat své výtvory na takové velké akci. Dnes si můžeme vybírat koho na akci zavoláme, abychom ukázali skutečně jen to nejkvalitnější z naší scény.
Je skvělé vidět lidi obdivovat krásná auta v netradičním prostředí.Dnes má iniciativa AMTS Slovakia kontakty na více než sto padesát upravených nebo nějakým způsobem jedinečných aut – starší i nové modely a neustále aktivně vyhledává další. Organizuje společné výpravy na tuningové akce do zahraničí, a pomáhá spojovat organizátory akcí s majiteli vozidel. Obrazně řečeno, snaží se o to, aby se slovenský tuning dostal z nočních parkovišť i na víkendová náměstí. \"Námesticové srazy, které se v poslední době dějí, jsou fantastické. Člověk jede o víkendu po náměstí a najednou vidí čtyřicet upravených aut zaparkovaných u sebe. Je skvělé vidět radost kolemjdoucích, zejména dětí. Je skvělé vidět lidi obdivovat krásné auta v netradičním prostředí. nezapomíná. A na tunery případně vždy veselých majitelů exkluzivních vozů, jejichž stroje si mohli prohlédnout zblízka, se následně dívají skutečně jinýma očima. toho mají obrovskou radost. Jsem si jistý, že nejednomu drobci jsme tímto přístupem zpečetili osud a autům zůstane na blízku iv budoucnosti. na chlapce ve vozíku, doprovázela ho matka. Zeptal se, jestli by chtěl slyšet zvuk auta a mladého velice potěšil tentýž mladík na Lancii a také tam vyslechl jeho plamen. tito řidiči neudělali, jen se podělili o nadšení, jaké je tunerem vlastní. A můžu vám zaručit, že i oni byli z tohoto milého setkání dojetí.” Když jsme už u těch dětech, Adriánova láska k autům začala – jako snad u každého chlapce – u otce. \"Pocházím z východu a mnoho možností setkat se se zajímavými auty v té době nebylo. Motal jsem se s otcem kolem oprav aut. Internet vždy ještě nebyl a tak jediným zdrojem fotek a informací o zajímavých autech byly časopisy, které jsem četl a sbíral. Chodil jsem pravidelně do trafiky vyptávat se, ať už vyšlo nové číslo, aby už vyšlo nové číslo, Dokonce už pak v pozdějším věku, kdy jsem odcházel na vojenskou střední školu, jsem měl přes 45 kilo časopisů, které moje máma pro mě dodnes uschovává.” \"Následně jsem se dostal s armádou na Kypr a tam jsem se dostal k focení. Vždy mě to zajímalo a najednou se z toho stala práce. Během večerů a víkendů jsem měl čas a začal jsem poznávat kyperskou tuningovou scénu. Začal jsem klást lidem otázky a snažil se z \"novinářského\" pohledu dozvědět. "Párkrát se mi stalo také, že majitelé aut měli problém vyjádřit své pocity a vášeň slovy, tak mi dali klíče od svého auta, abych se šel povozit a zažít na vlastní kůži to, o čem říkají. Z těchto sérií rozhovorů a fotografií se mi podařilo publikovat některé články na maďarském tuningu. Slovensku, začal jsem přispívat i do slovenského autotuningového časopisu.”
Vždy si raději vyberu kvalitu před kvantitou.Kdy však přišlo to jeho první vysněné auto? "Když jsem začal auta fotit a příběhy upravených aut dávat na papír, šlo to už samé. Oblíbil jsem si zejména japonská auta a koupil si Hondu Civic VTi. Vždy si raději vyberu kvalitu před kvantitou. Proto jsem hned ze začátku místo lepení zářivých nálepek raději investoval do kvalitativních a výkon. auta.“ "Přestože jsem pak opět odcestoval do zahraničí a auto prodal, stále jsou mi srdci blízké právě Hondy. Mám rád zajímavé modely, které se možná neobjevují tak často na našich cestách. Kvalita úprav je prvořadá, protože výkonné auto je třeba umět i zastavit, nejen rozjet (smích)."
Kvalita úprav je prvořadá.Roztříštěná automobilová komunita, která se mnohdy ne vlastní vinou škatulkuje na okruhové nadšence, veterány, či tunery se díky lidem jako je Adrián postupně začíná spojovat dohromady a otevírat společně veřejnosti své. Pro outsidery však stále mohou přece jen působit tak trochu nepřístupně. \"Musíme dát čas tomu, aby naše automobilová komunita dorostla na úroveň západu, kde je historie motorismu logicky mnohem delší. Vidíme však, že se stále pořádá více a více akcí, kde se tyto světy navzájem prolínají a pomáhají si přitáhnout velké počty návštěvníků. Je zde například Velká cena Slovenska na Slovakia vozidel. Nesmíme však zapomenout na to, že ať má člověk rád jakákoliv auta, jejich hlavní náplň je dělat lidem radost. Proč tedy neukázat všem, jaké je to super, když se k nám přidají? tradičních akcí u nás nebo v zahraničí Tuningová kultura se vyvíjí a posouvá se k velmi příjemné zábavě. Žádné auto se proto již na těchto srazech či výstavách neztratí. A přesně tato poslední věta ukazuje, proč je Adrián člověk na správném místě. Díky němu se bourají předsudky a ukazuje pravá tvář slovenské autotuningové komunity, která určitě stojí za prozkoumání. Pokud někdy v budoucnu narazíte na tuningový sraz či výstavu, zastavte se. Možná si odtud odnesete kromě zážitku i chytlavou vášeň pro tuning.