Co může člověk čekat od něčeho, co se čtyřicet let neustále zlepšuje? Pokud si dekádu za dekádou usedáte za rýsovací prkno, abyste opět vynalezli lepší verzi téhož, dosáhnete dokonalosti, nebo se zamotáte ve spleti vlastní geniality?
Genialita však s sebou přináší i břemeno očekávání. BMW řady 5 předchozích generací vždy bezpochyby patřily mezi ty naprosto nejlepší možnosti, jak hltat stovky kilometrů. A právě řada 5, kterou letos nahradila jeho nová reinkarnace, byla považována za krále, na kterého si brousila zuby nejedna konkurence. Jak se s tím BMW dokázalo popasovat?
K tomu, abychom zjistili, zda BMW dokázalo posunout hranice opět o něco dál nám naši přátelé z Auto Palace Bratislava ochotně půjčili jejich nejnovější přírůstek.
Na první pohled není nová pětka až tak odlišná od svého staršího předchůdce. Design exteriéru lze nazvat spíše evolucí než revolucí. A sice se říká, že krása je utkvená v oku pozorovatele, podle nás jsou drobné změny přesně to, co BMW řady 5 potřebovalo.
Téma exteriéru pokračuje stejným příběhem iv interiéru. První nasednutí vyvolá v majiteli odcházejícího modelu pocit klidu, vše najde tam, kde předtím, nečíhají na něj žádné drastické změny. Přesto vše působí tak trochu jinak. Sedadla jsou pohodlnější, palubní deska je příjemnější, tlačítka jsou jemnější na dotek. Všechny tyto drobnosti způsobují, že ačkoli sedíte v řadě 5, cítíte se tak trochu jako byste se na moment ocitli v řadě 7. Obklopuje vás luxus vídaný spíše v superlimuzínách.
Technologie, kterou nová sedmička před pár lety ohromila, si mílovými kroky našla cestu i sem. Velký displej s informacemi od výmyslu světa, pasivní bezpečnost hraničící s autonomní jízdou či vychytávky jako ovládání infosystému gesty jsou všechny tady, stačí jen, abyste vložili křížek do správného políčka při konfigurování vozidla.
BMW však nevystřílelo všechny své trumfy na designu, patka nemůže jen vypadat lépe než předchůdce, musí hlavně podle etosu BMW jezdit lépe než předchůdce. A všechny změny přispívají k tomu, abyste se za volantem limuzíny cítili tak komfortně, jako nikdy předtím.
Pokud byste si byť jen na moment pomysleli, že jízdní vlastnosti nové řady 5 mohou být jiné než excelentní, zapomeňte hned na to. Podvozek je již v základním odpružení měkčí než v odchozí verzi, což na cestách plných děr ke komfortu jen přispívá. Auto však i přes své měkčí nastavení sedí v zatáčkách jako přikované a dodává řidiči dostatečnou jistotu. Občas možná budete potřebovat zkrátit cestu po klikatých cestách, nová patka vás zaručeně nezklame.
Charakteru podvozku dokonale sekunduje motor. Ticho v kabině je díky kultivovanosti agregátu srovnatelné s vozidly o třídu výše, což jen podtrhuje schopnost BMW vytvořit vůz, který vysoce převyšuje svou kategorii. I přes na papíře malému objemu, dvoulitrový diesel působí živě. Do své destinace se tak dostanete rychle a odpočatý jako nikdy předtím. Samozřejmě, pokud máte rádi nějaké ty koně navíc, od třílitrového šestiválce vás určitě odrazovat nebudeme.
Nové BMW řady 5 je absolutně, bezpochyby, opět nejlepší auto ve své třídě, které s lehkostí předjelo své konkurenty ze Stuttgartu, Ingolstadu či Coventry. Největší kompliment, jaký můžeme novému BMW řady 5 složit je však fakt, že jej neustále porovnáváme s jeho větším bratrem, řadou 7.
Vyrobit dnes dobrý stroj totiž dokáže spousta lidí. Vyrobit však automobil, který svým luxusem a zážitkem z jízdy bude boxovat o třídu výše, k tomu už je třeba um. Bravo, BMW, opět jste to dokázali.
Detaily, které přivádějí limuzínu do roku 2017 jsou inspirovány větší sedmičkou, avšak aniž byste jednotlivé modely neuměli od sebe odlišit. Pětka stále zůstává pětkou, obě auta od sebe rozpoznáte na první pohled, což je jen dobré. Svůj nezaměnitelný elegantní tvar si totiž řadu 5 zanechal.