Většina z nás má velmi jasnou představu o tom, jak bude trávit letní dovolenou. Někdo brzy nastoupí do letadla, aby strávil týden relaxací na pláži v Turecku, jiný zase plánuje cestu autem do svého oblíbeného chorvatského letoviska.
Co však, kdyby nebyla cesta pouze prostředek, jak se dostat do destinace, ale destinace sama? Zkusili jsme, jak chutná dobrodružství, jehož cíl není předem daný. Pánové, vítejte na dovolené snů každého muže!Červený gentleman
Je překvapivě horké červnové ráno az okna bytu v širším bratislavském centru je vidět hustý provoz. Lidé netrpělivě sedí v autech a tlačí se na zastávce autobusu. Tradiční obraz, jehož součástí jsme obyčejně i my. Ale ne dnes. Z okna bytu je totiž vidět i něco jiného. Sytě červený Jaguar F-Type Coupe. A na stole v předpokoji leží klíče.
Plán je během příštích pěti dnů sedět v F-typu a nevystoupit dokud nás z něj chirurgicky neodstraní kompetetní osoby. Cíl cesty? To přesně nevíme ani my. Rychle nakládáme kufry a při pomalém posouvání se centrem města nastavujeme navigaci na italská jezera. Tam může být docela fajn, ne? Míjíme Vídeň, pak Graz a 400 kilometrů od startu u Klagenfurtu stále obdivujeme kabinu tohoto nádherného stroje.
Středový panel orientovaný na řidiče, budíky vsazené hluboko do přístrojové desky a úžasná pozice za volantem. Jaguar to myslí s F typem vážně. Nakonec na ramenou nese dědictví slavného E - Typu, a tak pokud F typu bude něco méně než výjimečný, skončí v poli poražených.
Rakouská dálnice však už unudila k smrti nejednoho řidiče a výjimkou nejsme ani my. "Zvolili jsme dobrou trasu?” začínáme si klást otázku, na kterou nám ihned odpovídá italská hranice. Po přejetí Villachu se dálnice v okamžiku mění na divokou horskou dráhu plnou zatáček, mostů a zejména nekonečných tunelů. Na řadu přichází concerto grosso v basovém tónu třílitrového šestiválce.
Velmi časné ráno
Když na nočním stolku svítí klíče s kočkou na přívěsku, nevíte moc dlouho spát. O to víc, pokud víte, že vás dnes čekají dvě z pěti nejvyšších cest v Evropě. Vyrážíme ze Chamonix a nabíráme směr Val d'Isére. Slavné lyžařské středisko v zimě bezpochyby přecpané turisty je až nepříjemně vymřelé. K dokonálému obrazu města duchů chybí už jen stoh slámy přeskakujíce přes silnici. Nás zde však zajímá jen jedna věc, a to orientační tabule ukazující směr Col de l'Iséran.Na vrcholu nacházíme pár bláznů, kteří nemají lyžování dost ani v létě a využívají tak jediný celoročně funkční vlek široko daleko. Nemáme příliš času na rozjímání, neboť na nás dnes čeká ještě jedna epická zastávka.
Na střeše světa
Po rychlém obědě v malém městečku Briacon nastavujeme navigaci na směr Barcelonette. Náš cíl však leží přesně ve středu. Col de la Bonette je skutečnou střechou planety. Stoupáte nahoru cestou, kterou se architekt jakoby snažil zkopírovat nejslavnější zatáčky ze světových závodních okruhů a vidíte, že příroda přestává existovat. Zelené louky a lesy se pomalu, ale jistě mění v černý, nehostinný kámen. Přijedete do výšky 2802 metrů nad mořem a máte pocit, jako kdybyste se ocitli na měsíci. Nebýt pár motorkářů bylo by to až strašidelné.A tehdy nám to udeří do hlavy. Jaguar, Francouzské Alpy, Riviera. Přetočte zpět o padesát let a máte před očima Steva McQueena jako v Jaguaru E-Type zdolává nekonečné vlásenky.
Při příjezdu na riviéru byste čekali, že místní jsou na červená a nízká auta zvyklí. Za naším Jaguárem se však otáčejí staří pánové s manželkami i malé děti s jejich mámami. A to mluví o charakteru Jaguaru hodně. Je neuvěřitelně nápadný, ne však ve vulgárním slova smyslu. Není jako Lamborghini nebo Ferrari. Je jako umělecké dílo a jeho přítomností na ulici zprostředkováváte kolemjdoucím zážitek. Je jako mladý anglický gentleman, který vjel ze salonu na Saville Row. Pokud by měl ztělesňovat osobnost, nebyl by to Princ Charles. Byl by Dominic Cumberbatch.
Otázka “Je Jaguar F-Type auto, které byste měli vlastnit?” je špatně položená. Měla by znít, máte si jej koupit v červené nebo bílé?Jaguar F-Type Coupe může být zapůjčen přes německou pobočku autopůjčovny Hetz Prestige.