17/07/2015
Dovolenka tak trochu inak - Cesta naprieč vrchmi Európy

Většina z nás má velmi jasnou představu o tom, jak bude trávit letní dovolenou. Někdo brzy nastoupí do letadla, aby strávil týden relaxací na pláži v Turecku, jiný zase plánuje cestu autem do svého oblíbeného chorvatského letoviska.

Co však, kdyby nebyla cesta pouze prostředek, jak se dostat do destinace, ale destinace sama? Zkusili jsme, jak chutná dobrodružství, jehož cíl není předem daný. Pánové, vítejte na dovolené snů každého muže!

Výhled z okna_Alain Delon

Červený gentleman

Je překvapivě horké červnové ráno az okna bytu v širším bratislavském centru je vidět hustý provoz. Lidé netrpělivě sedí v autech a tlačí se na zastávce autobusu. Tradiční obraz, jehož součástí jsme obyčejně i my. Ale ne dnes. Z okna bytu je totiž vidět i něco jiného. Sytě červený Jaguar F-Type Coupe. A na stole v předpokoji leží klíče.

Plný kufr_Alain Delon

Plán je během příštích pěti dnů sedět v F-typu a nevystoupit dokud nás z něj chirurgicky neodstraní kompetetní osoby. Cíl cesty? To přesně nevíme ani my. Rychle nakládáme kufry a při pomalém posouvání se centrem města nastavujeme navigaci na italská jezera. Tam může být docela fajn, ne? Míjíme Vídeň, pak Graz a 400 kilometrů od startu u Klagenfurtu stále obdivujeme kabinu tohoto nádherného stroje.
Středový panel orientovaný na řidiče, budíky vsazené hluboko do přístrojové desky a úžasná pozice za volantem. Jaguar to myslí s F typem vážně. Nakonec na ramenou nese dědictví slavného E - Typu, a tak pokud F typu bude něco méně než výjimečný, skončí v poli poražených.

Klikatá cesta_Alain Delon

Rakouská dálnice však už unudila k smrti nejednoho řidiče a výjimkou nejsme ani my. "Zvolili jsme dobrou trasu?” začínáme si klást otázku, na kterou nám ihned odpovídá italská hranice. Po přejetí Villachu se dálnice v okamžiku mění na divokou horskou dráhu plnou zatáček, mostů a zejména nekonečných tunelů. Na řadu přichází concerto grosso v basovém tónu třílitrového šestiválce.
Nádherný dunivý zvuk, připomínající historický válečný bombardér odlepuje beton ze stěn tunelů a nechává náhodné kolemjdoucí v údivu. Předjíždíme Fiat Punto a vidíme palec nahoře spojený s širokým úsměvem řidiče. Pohled, který se nám během naší cesty naskytne ještě mnohokrát. Při příchodu k jezeru Garda nás rychle přechází chuť k nicnedělání na pláži. Máme k dispozici jedno z nejlepších sportovních aut současnosti a popíjení Aperolu tak najednou ztrácí na svém kouzlu. Padá proto rozhodnutí potáhnout dalších 300 kilometrů západně na místo, kde už druhý den můžeme Jaguaru skutečně natáhnout nohy.

Col de Liserian_Alain Delon

Velmi časné ráno

Když na nočním stolku svítí klíče s kočkou na přívěsku, nevíte moc dlouho spát. O to víc, pokud víte, že vás dnes čekají dvě z pěti nejvyšších cest v Evropě. Vyrážíme ze Chamonix a nabíráme směr Val d'Isére. Slavné lyžařské středisko v zimě bezpochyby přecpané turisty je až nepříjemně vymřelé. K dokonálému obrazu města duchů chybí už jen stoh slámy přeskakujíce přes silnici. Nás zde však zajímá jen jedna věc, a to orientační tabule ukazující směr Col de l'Iséran.
Začínáme stoupat do výšky 2770 metrů nad hladinu moře, kde na nás čeká vrchol nejvyššího alpského průsmyku v Evropě a Route de Grandes Alpes odhaluje svůj první klenot. Profil cesty vypadá jako kresba tříletého dítěte v tom nejlepším slova smyslu. Úzké vracáky jsou následovány rychlými šikanami a F-Type poprvé na naší cestě ukazuje svůj talent v plné kráse. Dvojka, trojka, brzda, dvojka… z výfuku stélají meziplyny. Pulzuje do vás tolik vjemů, že váš mozek přestává všechno procesovat. Přenádherná cesta, výjimečné auto a to vše pod taktovkou nepopsatelné scenérie.
Na vrcholu nacházíme pár bláznů, kteří nemají lyžování dost ani v létě a využívají tak jediný celoročně funkční vlek široko daleko. Nemáme příliš času na rozjímání, neboť na nás dnes čeká ještě jedna epická zastávka.

Col de la Bonette_Alain Delon

Na střeše světa

Po rychlém obědě v malém městečku Briacon nastavujeme navigaci na směr Barcelonette. Náš cíl však leží přesně ve středu. Col de la Bonette je skutečnou střechou planety. Stoupáte nahoru cestou, kterou se architekt jakoby snažil zkopírovat nejslavnější zatáčky ze světových závodních okruhů a vidíte, že příroda přestává existovat. Zelené louky a lesy se pomalu, ale jistě mění v černý, nehostinný kámen. Přijedete do výšky 2802 metrů nad mořem a máte pocit, jako kdybyste se ocitli na měsíci. Nebýt pár motorkářů bylo by to až strašidelné.
Stojíme na vrcholu této cesty nikam (Col de la Bonette je prostě velký kruhový objezd kolem hory) a klademe si otázku. Je opravdu momentálně na světě místo, kde bychom byli raději? Dříve než si stihneme odpovědět, pálíme už plným plynem na jih. Ve středu našeho, řekněme, řezkého sestupu nám Col de la Bonette odhaluje své další tajemství. Zničené staré vojenské kasárny a pevnosti proslavené během italsko-francouzského boje o Alpy ve Druhé světové válce. Po zádech nám probíhá mráz, když najednou stojíme ve výšce více než 2500 metrů a v ruinách vidíme osudy tehdejších vojáků. Col De la Bonette je magické místo a Velká Alpská cesta je zážitkem, na který se nezapomíná. Třešničkou na dortu je vysněná Francouzská riviéra, na kterou při troše vytrvalosti narazíte pár hodin po sestupu z majestátných hor. Volíme trasu směrem do Monaka přes legendární Col de Turini, který je spolu s Rally Monte Carlo stejně důležitou součástí historie motorsportu jako samotná Grand Prix.
A tehdy nám to udeří do hlavy. Jaguar, Francouzské Alpy, Riviera. Přetočte zpět o padesát let a máte před očima Steva McQueena jako v Jaguaru E-Type zdolává nekonečné vlásenky.

Červený Jaguár_Alain Delon

Při příjezdu na riviéru byste čekali, že místní jsou na červená a nízká auta zvyklí. Za naším Jaguárem se však otáčejí staří pánové s manželkami i malé děti s jejich mámami. A to mluví o charakteru Jaguaru hodně. Je neuvěřitelně nápadný, ne však ve vulgárním slova smyslu. Není jako Lamborghini nebo Ferrari. Je jako umělecké dílo a jeho přítomností na ulici zprostředkováváte kolemjdoucím zážitek. Je jako mladý anglický gentleman, který vjel ze salonu na Saville Row. Pokud by měl ztělesňovat osobnost, nebyl by to Princ Charles. Byl by Dominic Cumberbatch.
Otázka “Je Jaguar F-Type auto, které byste měli vlastnit?” je špatně položená. Měla by znít, máte si jej koupit v červené nebo bílé?
Jaguar F-Type Coupe může být zapůjčen přes německou pobočku autopůjčovny Hetz Prestige.
17/07/2015