01/06/2023
Keď cesta je cieľ

Vydali byste se zemí s úmyslem nedorazit na její konec co nejrychleji, ale užít si každý jeden kilometr jízdy?

Odpověď na tuto otázku nadšenci spalovacích motorů znají zcela jednoznačně. Pokud mezi ně nepatříte, vězte, že projekt Okresky, za kterým stojí Miloš Fusek vás přesvědčí, že někdy jít oklikou za to stojí.

Jeden z nejznámějších „autičkářských“ projektů na Slovensku už dávno není jen účet na Instagramu dokumentující zajímavé cesty v naší zemi. Jen před pár lety vydali Okresky svou první knihu, která vám dá dokonalý návod na výlet po těch nejlepších slovenských cestách. Dnes už v jejich katalogu naleznete i další vydání dokumentující cesty v Česku, Německu či Chorvatsku.

My jsme se minulé léto vydali na rychlou dovolenou napříč Slovenskem právě s pomocí knihy Okresky: Slovensko. Od prvního prolistování jsme totiž plánovali přežít dobrodružství, kterým nás kniha tak napínavě přenesla.

Dnes sedíme naproti jejímu autorovi, Miloši Fusekovi. Naše seznámení proběhlo skutečně příhodně k obsahu knih, které Miloš vydává. Na jedné z nejkrásnějších cest Slovenska, Homůlce. Setkali jsme se docela náhodně na odpočívadle, kde Miloš právě fotil. Hned jsme využili příležitosti a dohodli se s ním, aby nám někdy popovídal o Okreskách něco víc.

Na příjemné kávě jsme se bavili o leccos možném, nejen o Okreskách, cestování a autech. Z jeho vyprávění je jasné, že Okresky jsou výsledkem jeho zálib a vášní, které se spojily do jednoho.

\"V minulosti jsem se chodíval jen tak vozit, a protože nebyl Instagram, bylo to opravdu jen o jízdě. Pak jsme s kamarády založili redakci RevRats, v rámci které jsme chodili kudy-tade, Gemer Alpy, Dolomity, Rumunsko. A když jsme z cest dávali fotky na sociální sítě, tak tam? Tak to je? Tak to je? s kluky začali povídat, že by bylo fajn inspirovat se magazínem Curves , a udělat něco podobného, ​​slovenské.

Navíc, cestování mě baví. A cestování autem ve mně evokuje svobodu. Přidáš k tomu zajímavé auto, které ovšem nutně nemusí mít extrémní přítlak a být rychlé. Silnice pak dobře spojí dohromady celý ten zážitek. A z toho vznikla samotná knížka.“

Okresky se postupem času staly nedílnou částí automobilové kultury na Slovensku. Popularita cestování a hledání nových možností, jak trávit dovolenou však nezůstává zakořeněná jen mezi autičkáři.

\"Před časem jsem dostal takovou otázku, jestli badáme, že v poslední době lidé začali více chodit na výlety. Já říkám, že lidé se učí. V minulosti jsme neznali, jak různě se může cestovat, kultura cestování tu nebyla. Bylo to o tom, že se sbalilo auto, řízky a šlo se takže cesta byla utrpení, cesta byla utrpení. všemu jsi nic ani neviděl.

Ale teď se to mění, lidé mají více času, více přemýšlejí, čas je dražší. Dokáží si z celé dovolené více vyextrahovat a nejenže jedeš někam na týden do Chorvatska a tady je můj metr čtvereční betonu. Už během cesty si prohlédneš něco hezkého, zastavíš se. O tom to je.“

Každé vydání knih Okresky je nakoncipováno jako komplexní průvodce. Cestu můžete absolvovat celou nebo si ji rozdělit na několik etap. Nechybí přiložená mapa, která vám pomůže při navigaci. Proč se však Miloš rozhodl nezůstat jen u Instagramu, ale vydat své cestovatelské tipy právě v tištěné verzi?

"Když jsme chodili v minulosti na výlety, tak v té době mobily ještě moc nefungovaly. Mapy v nich byly, ale bylo to tak žádné. Navíc když si v partii tří - čtyř lidí a večer si sednete, abyste se podívali, co se bude dít na další den a pak začneš ťukat do malého displeje, tak ten zážitek je takový. jasně vidíš, kam půjdete, co se podíváte, kde se zastavíte. Je to něco hmatatelného.

Ovšem nyní do posledních knih přidáváme i QR kódy, které tě po naskenování přivedou do map s vyznačenou trasou. Sice jsem se tomu moc bránil, ale je pravda, že to přidává trochu na bezstarostnosti při řízení. Rád totiž cesty plánuji tak, aby se z toho nestala navigační rally, během které musíš neustále dívat a být ve střehu, kde je třeba odbočit. Nevadí, když se člověk čas od času trochu ztratí, hlavní je, aby si užíval řízení.“

Knihy Okresky však zdaleka nejsou jen o tipech na cestování po zajímavých cestách. Prim hraje krásná fotografie, při které si najednou uvědomíte, že i jednoduché fotky zdánlivě prázdné cesty umí být tak přitažlivé, že byste si je bez problémů zarámovali a vystavili. Ne nadarmo bylo první vydání knihy Okresky: Slovensko nominováno na Národní cenu za design. Knihu si dokonce objednal prezidentský úřad jako dar českému prezidentovi při první návštěvě Slovenska. Ten je totiž vášnivý motorkář.

\"S fotografií to bylo u mě tak zajímavé. První vlastní fotoaparát, filmový Nikon jsem si koupil v roce 2012. Vybral jsem se tedy s kamarádkou do Maroka na měsíc s gučí filmů v ruce. A prostě jsem fotil a fotil ... A když fotíš na film, tak nevidíš výsledek ... V poslední den cesty jsem si dal před ... wow, to vypadá dobře.

Z toho se vyvinul další koníček, když se nudím jdu na „fotowalk“. Stačí, že mám čas, kdy je pěkné počasí a jdu se projít. Vezmu fotoaparát, dva – tři filmy a celý den fotím. Když jedeš po těch cestičkách, většinou pěšky, a děláš už čtvrtou tutéž fotku začneš hledat způsoby, jak to vyfotit jinak. A tak jsem se naučil, jak stejnou věc vyfotit v zajímavějších úhlech. Samozřejmě, je to vždy riziko, jak lidé přijmou jakékoli fotografie. Proto finální selekci do knížek činí grafický designér Dušan Chmeliar, který má na to jiný, umělecký pohled. Aby měl sled fotografií pěkný flow.“

Dlouho byste hledali člověka, který zná řidičské cesty lépe než Miloš. Pokud by však měl v ruce poslední kanystr benzínu, kam, as čím by tam šel?

\"Záleží na tom, jak velký kanystr! Šel bych na Balkán. Alpy jsou sice nádherné, ale svoboda na Balkáně při jízdě je nesrovnatelná. Z části bych prošel jaderskou magistrálu az části vnitrozemí, dobrá 90-litrová nádrž v Porsche GT3ke. ve městech. Takže opustíš město a třicet kilometrů není nic, jen cesta. Je třeba se vyhnout letní sezóně – červenci a srpnu.

Proto asi nepřekvapí ani odpověď, která z knih je zatím Miloši nejbližší.

\"Když byla slovenská kniha nominována do finále Národní ceny za design, porovnal jsem ji s právě vydaným Chorvatskem. Je vidět, že je mnohem komplexnější. Plus fotografie je tam úžasná, má své kouzlo. Právě proto bychom chtěli Slovensko příští rok udělat nově, nové trasy, nové fotky. Aby to doběhlo ke standardu poslední knížky.

Okresky vyšly zatím ve třech vydáních mapujících cesty po Slovensku, Čechách a Chorvatsku. Trojici doplňují speciální vydání Plně nabité – o cestě elektromobilem a kniha Cesta Domov oslavující 55. výročí Mercedesu AMG cestou z Bratislavy přes Černý les až do kuchyně AMG v Affalterbachu. Co se ale chystá dál?

\"Každý rok bych chtěl vydat alespoň jednu. Další knížka se bude věnovat severu Itálie a jihu Švýcarska s bonusovou kapitolou o Dolomitech. Můj obrovský plán je, že když dáš dohromady všechny knížky, tak vytvoří spolu jeden obrovský výlet. Takže letos skončíme s knihou Itálie / Švýcarsko v další Francie a Španělsko.

Dále bych chtěl vydat knihu o Rumunsku. To je sto a jedna naproti Alpám. Jestli chceš mít pocit svobody, tak jdi určitě tam. Nevím, jestli by se ti stalo na hranicích ve Švýcarsku, že tě celníci startují s otázkou, zda by nám nevadilo, plynem trochu „vyturovat“ motor. (smích) Lidé jsou tam neskutečně srdeční.

Také spolu s Itálií a Švýcarskem vyjde novinový formát, kde bude osm nejlepších cest na Slovensku, které jsem dříve dával na Instagram. Viděl jsem, že lidé si to rádi ukládají a přeposílají, takže teď to vyjde v tištěné formě a kdo si předobjedná před listopadem knihu Itálie/Švýcarsko, dostane noviny ke knize jako dárek.“

My tedy už určitě víme, co budeme psát Ježíškovi. Neumíme se už dočkat dalších dobrodružství, která nám Okresky naplánují. A aby toho nebylo málo, k roadtripu si nyní můžete pustit jejich nový podcast autoRÁDIO, který začaly Okresky vydávat.

Děkujeme Miloši za to, že iu nás vznikají projekty, na které můžeme být hrdí.

Foto: Miloš Fusek, Martin Mondok

01/06/2023