Možná jste se i vy při toulkách centrem Bratislavy dostali do zašité uličky za Dómem svatého Martina. Na jednom z jejích konců je velká hnědá brána, za kterou když vkročíte, už nikdy tuto část města neobejdete. Místo, které dýchá uměním již několik desetiletí znovu vstává z popela a díky občanskému sdružení ALBRECHT FORUM se zpřístupňuje veřejnosti. Navštivte s námi zahradu a dům Albrechtových na Kapitulské ulici. Hovořili jsme o nich s Igorem Valentovičem, předsedou OZ ALBRECHT FORUM.
Základy Domu Albrechtových byly prý postaveny ještě ve 13. - 14. století. Je něco původního ještě zachováno?
Ano, vlastně jádro nynějších sklepů bylo postaveno v době, o které mluvíte. Původně šlo o středověký polozapuštěný dům, který je dnes centrálním sklepním prostorem. Zachovaly se zdi a oblázková dlažba, původní podlaha tohoto domu z konce 13. století v rozměru asi 2x4 metry. Zachovány jsou samozřejmě zejména mladší části stavby – renesanční i barokní konstrukce – zdi, klenby, dveřní a okenní otvory. De facto všechny vertikální konstrukce. Stropy, zejména z vyšších pater byly nejvíce poškozeny kvůli zatékání, tak paradoxně, mladší části musely být někde vyměněny. Zachovala se i dřevěná a kamenná ostění, zárubně, dveře a pod. z 18. a 19. století. Pochopitelně musely být všechny umělecko-řemeslně opraveny. Restaurovány byly malby z konce 18. století v současném komorním koncertním sále av bývalém salonu rodiny Albrechtových.
Exteriér domu – zahrada a dvůr jsou krásně upraveny a konají se tam různé koncerty. Letos se poprvé konaly koncerty už iv domě. V jakém stavu je momentálně? Na čem ještě pracujete?
Dokončujeme podkroví, ve kterém budou kancelářské prostory našeho sdružení ALBRECHT FORUM a nadějíme se partnerských uměleckých sdružení, připravujeme interiér kavárny, dolaďujeme druhé nadzemní podlaží s komorním sálem, stále pracujeme na zahradě, která se stala oblíbeným místem koncertů a dalších uměleckých akcí.
Jak obnovu financujete? Je asi obtížné sehnat peníze na takovou nákladnou rekonstrukci.
Inu ano, je to nesnadné. V počátečních letech se nám docela dařilo získávat prostředky z veřejných fondů, ale posledních 4 - 5 let jsou investiční prostředky jaksi nedostupné. Ten, kdo realizoval náročnější opravy národní kulturní památky ví, že zastřešit, stabilizovat a odvlhčit je klíčové, ale následné práce jsou enormní finanční zátěží. Pokud k tomu připočítáme inflaci, COVID, stále méně dostupných prostředků i menší vůli podporovat investice v kultuře a občanském sektoru, tak tím vyjde jednoduchá tříčlenka. Musíme investovat z vlastního resp. z půjček. Nepřidává to na klidném spánku, ale jedeme dál. Byla by velká škoda vzdát tento souboj na dlouhé tratě v tomto stadiu. Proinvestováno je téměř milion eur a stále nejsme na konci. Ještěže pociťujeme satisfakci z našich veřejných kulturních akcí a z lidí, kteří nám fandí a mnozí nás neskutečným způsobem morálně i materiálně podporují. Všem jim ze srdce děkujeme.
Jak jste zmínil, v prostorách pořádáte různé akce. Na co všechno se mohou lidé těšit v nejbližších měsících?
Od začátku července až do začátku září probíhá festival komorní hudby Hortus artis . Je to cyklus 10 koncertů v nedělní pozdní odpoledne, ve kterém představujeme různá umělecká komorní uskupení z České republiky, Slovenska, Polska, mezinárodní ansámble i domácích sólistů. Tématem letošního ročníku festivalu jsou přesahy lidového a umělého resp. průnik světů ústní spontánní hudební tradice s komponovanou uměleckou hudbou. Regionálně je akcent kladen na Střední Evropu, ale „navštívíme“ i Středomoří, Jižní Ameriku, předměstí Severoamerických měst a spoustu dalších zajímavých „regionů a historických období“. Na podzim pokračuje cyklus přednášek a debat Hudební salon Albrechtových, mistrovské kurzy předních interpretů (např. Simona Šaturová, Straton Bull atd.) a snad se nám podaří ke konci roku i první výstava výtvarných děl v našich multifunkčních prostorách domu.
Foto: Martina Šimkovičová, archiv ALBRECHT FORUM, Martin Mondok
Jako úplní začátečníci. Všechno jsme se učili za pochodu - legislativu, management, operativu. Prostě vše, co bylo (a dodnes je) třeba. Od záměru obnovy památky, přes projekt ke stavebnímu povolení, žádosti o rozhodnutí Krajského památkového úřadu, stavební postupy, jednání s dodavateli, vypisování grantových žádostí, pořádání veřejných sbírek, networking, pořádání brigád, shánění dobrovolníků, fyzickou i duševní práci s tím spojenou, účtování neziskové. Nyní je, naštěstí, gro naší roboty ve vypracovávání dramaturgií a produkční činnosti spojené s našimi uměleckými akcemi. Ale to neznamená, že by všechny ostatní odpadly, spíše ustoupily trochu do pozadí.
Ano, na pohled je dům dokončen, ale stále finalizujeme interiéry, zařizovací předměty, osvětlení a pod. Na jaře jsme uspořádali první ročník našeho festivalu v domě - Domus artis. Akce, do jehož dramaturgie jsme konečně zakomponovali klavír (což nebylo úplně možné v našem letním open air festivalu Hortus artis). Umožnilo nám to naplno rozvinout dramaturgie komorní hudby směrem k 19. a 20. století. Otevřeli jsme si cestu ke stovkám děl, které by měly v komorních sálech dneška znít.
Igor Valentovič je absolventem Katedry hudební vědy Filozofické fakulty Univerzity Komenského v Bratislavě. Po skončení studia byl stipendistou v Uměnovědném ústavu SAV, později pracoval jako redaktor v obnoveném časopise Slovenská hudba a ve Slovenské filharmonii. V 90. letech stál při založení mezinárodních festivalů Melos-Étos a Dny staré hudby a v prvních ročnících se podílel i na tvorbě dramaturgie obou dodnes vitálních festivalů. Od roku 1992 působil ve společnosti MUSIC FORUM věnující se vydavatelské, obchodní a agenturní činnosti v oblasti klasické hudby. Jako dobrovolník pracuje v občanském sektoru ve sdružení ALBRECHT FORUM, jehož cílem je záchrana a revitalizace našeho kulturního dědictví.