16/11/2017
Muž v pozadí - Ján Smatana

Výjimeční lidé jsou v různých sférách. Nejčastěji je hledáme mezi hudebníky, výtvarníky, umělci či úspěšnými obchodníky.

Když však člověk hledá, zjistí, že se zapomněl dívat vedle sebe. A tak často postřehne až později, že výjimeční lidé jsou docela blízko.
Právě proto jsme v Žurnálu Alain Delon tentokrát zamířili do vlastních řad. Rádi bychom vám představili muže, který už více než patnáct let dává tvář naší značce. Výjimečný člověk, který zůstává nejraději v pozadí. Kreativní ředitel značky Alain Delon, Ján Smatana.

Kvůli rozhovoru jsme nemuseli jít daleko. Sedíme v obyčejné bratislavské kanceláři, ve které běží život svým obvyklým rychlým tempem. Pan Smatana, přesně tak jak ho známe, se svým typickým šálkem espressa v ruce, s námi v zasedačce debatuje na různá témata. Je jedním z málo Slováků, kteří v našich končinách pracují v čele designérského týmu velké značky a přesto z něj sálá přístupnost a otevřenost.
V módním byznysu se pan Smatana pohybuje už od školy. Od člověka, který celý svůj život věnuje kreativní tvorbě, byste čekali cokoli, ne však hluboce analytický, přímo až vědecký přístup k návrhům a práci. Málokdy narazíte na designéra, který rozumí obchodní stránce módního průmyslu tak jako on.
Při vytváření designu nemůžete myslet pouze na skicu na papíře. Krásný návrh může být ve skutečnosti nepoužitelný, nevidíte-li již v začátcích užitné vlastnosti hotového výrobku.

Odbornost v oblasti výroby a vlastnosti materiálů má pan Smatana vžitou v krvi. Dovednosti, které jsou obyčejně spojovány s technologickým průmyslem a ne s módní tvorbou. "Už při kreslení máme v hlavě, jak se bude daný kus oblečení chovat při každodenním nošení. Bude ho mít na sobě člověk, který dennodenně sedí v autě nebo tráví čas naopak venku? Toto všechno jsou otázky, které musíme mít zodpovězeny před tím, než začneme tvořit daný výrobek." Naše mluvení se logicky postupně ubírá směrem k inspiraci. Klišé téma při každém rozhovoru s kreativcem.
I zde pan Smatana opět překvapuje svým exaktním přístupem. "Velmi rád se inspiruji světovými trendy, sám jsem velkým fanouškem italského nezaměnitelného stylu. Nemůžete se však zaškatulkovat a tvořit pouze tak, jak chcete vy, musíte se přizpůsobit zákazníkovi. On je ten, pro koho produkt navrhujete. Musíte ovládat trh, znát mentalitu vašeho zákazníka. Statistiky a analýza prodeje navrhováním.”

Chybou by však bylo myslet si, že inovace a kreativita je u pana Smatanu druhořadá. "Neustále je třeba zkoušet posouvat hranice tvorby a riskovat. Každý kus musí být něčím zajímavý, a proto se snažíme vkládat nové prvky i do tradičních modelů. Stále častěji přicházíme is extravagantnějšími kusy a mnoho lidí se jimi inspiruje a vytváří si šatník kolem nich."
V tvorbě naší značky je k vidění velkou inspiraci smart casual stylem. Není překvapením, že právě tento styl je oblíbený u pana Smatany. Často ho vídat oblečeného v jednoduchých džínách, saku a extravagantní košili.
Smart casual styl mám velmi rád pro jeho jednoduchost. V oblečení se musíte cítit příjemně, o to se snažíme při návrzích našich věcí a je samozřejmé, že totéž od oblečení vyžaduji i já.
Vřava kanceláře náš rozhovor místy přehlušuje a konec rozhovoru rázem jemně naznačuje kolega pana Smatanu, který na něj mívá ze dveří. V módním byznysu plyne čas rok dopředu a příprava na sezónu podzim – zima právě vrcholí. Nahlédli jsme do ní a slibujeme, že se máte na co těšit. Jak vznikají kolekce Alain Delon se dočtete v našem příštím článku.
16/11/2017