04/02/2024
Prečo aj zodpovedné a udržateľné značky robia výpredaje
Jak žijete? Rychle? Pomalu? Životní styl mnoha lidí je poslední léta opravdu rychlý. Koronakrize poněkud zpomalila nejen naše životy, rychlé pracovní tempo, ale také naše nákupní rozhodování. Otázkou je, zda to bude stačit k tomu, abychom nakupovali i žili uvědoměleji a zodpovědněji dlouhodobě . Módní průmysl se za poslední roky opravdu zrychlil. Čím dostupnější se móda stala pro lidi, tím rychleji mnohé méně kvalitní značky produkují nové a nové kolekce. V obchodech se kolekce střídají již po několika týdnech. Když se „starší“ kolekce, která má uvolnit místo novější, neprodá, nastupují masivní výprodeje a slevy, často až pod výrobní cenu. Jen aby se značky oblečení zbavily a ještě zrychlily svoji výrobu.

Fast fashion vs. Slow fashion

Naštěstí stále více se do popředí dostávají i značky, které šijí pomaleji, udržitelněji, zodpovědněji a zejména kvalitněji. Protože samozřejmě platí, že čím rychleji je daná věc vyrobena, tím je méně kvalitní a rozhodně nevydrží tak dlouho jako věc, při jejíž výrobě se dbá na každý detail. Protože je na to čas.

Kontrast fast fashion (značek s rychlou módou) a slow fashion značek (značek s pomalou módou) je zjevný. Přestože proces výroby je v hlavních bodech velmi podobný, rozdíl nastává právě v detailech jako jsou kvalitní a ekologické materiály , propracované a nadčasové střihy, precizní šití, spravedlivě ohodnocení lidé v krejčovských dílnách, minimální chybovost a hlavní rozdíl – méně kolekcí.

Když méně je více

Slow fashion značky obvykle tvoří dvě kolekce ročně – představují trendy pro jaro/léto a podzim/zimu. O tom, jak tvoříme kolekce my , jsme již napsali několik článků. Naše kolekce jaro/léto (nebo podzim/zima) nejde do prodejen a na stránku e-shopu celá najednou. Šijeme ji postupně – ovlivňuje totiž sezónnost, vývoj počasí (pokud jsou ještě v září letní teploty, nebudou přece lidi zajímat zimní roláky), a tedy i poptávka vás, našich zákazníků. Naše výroba je systematická a promyšlená. Design kolekcí tvoříme s ohledem nejen na módní trendy, ale také praktičnost a nositelnost. Snažíme se stále optimalizovat naše skladové zásoby dle zájmu zákazníků, proto kolekce tvoříme s co nejmenším časovým předstihem. Materiály nakupujeme v menších sériích ve více druzích, aby nabídka v našich prodejnách byla dostatečně pestrá. Pokud tedy slow fashion značky vyrábějí pomaleji, mělo by se vše postupně prodat a výprodeje by zodpovědné značky ani neměly mít, že?

Proč tedy i udržitelné značky dávají slevy?

Je skvělé, pokud se značce podaří prodat úplně celou připravenou kolekci, ale není až tak častým jevem, že se nabídka setká s poptávkou na 100 %. Proto i zodpovědné značky přistupují (obvykle dvakrát ročně) k výprodejům. Cílem těchto slev není podněcovat zbytečné nákupy, spíše zpřístupnit udržitelnou módu, která je pro některé možná cenově méně dostupná, většímu počtu zákazníků. Vy tak možná získáte oblečení, které se vám líbilo již déle, nebo najdete něco, co zrovna ve vašem šatníku chybí, a nám se uvolní místo ve skladu na kousky z nové, již připravované kolekce. Oboustranně výhodné. Samozřejmě musíte počítat s tím, že ne všechny kousky oblečení a všechny velikosti se do výprodeje dostanou. Je možné, že se prodají hned, jak se dostanou do prodejen a na stránku e-shopu .
Pokud byste chtěli nakupovat ve výprodejích opravdu zodpovědně a s ohledem nejen na svou peněženku, ale i životní prostředí, vybírejte si nadčasové kousky, dívejte se na kvalitu šití a zajímejte se o to, jak a kde bylo oblečení ušito. Více tipů naleznete v tomto článku .

04/02/2024