Když se člověk rozhodne podnikat, musí mít obchodního ducha, o tom není pochyb. Co když si však chce na sebe vydělat umělec? Kreativní duše, která tvoří, zhmotňuje své ideje a na nějaký byznys plán ani nepomyslí? Módní průmysl je plný umělců, z nichž mnozí mají po škole problém uchytit se. I proto vznikl Slovak Fashion Council, nezisková organizace pro podporu a rozvoj slovenského módního ekosystému.
Garanty SFC byly British Fashion Council a VŠVU, Slovenské centrum designu pomohlo s grafikou a návrhem loga. Již při vzniku spolupracovali s Kleinert několika designéři a slovenské značky, včetně značky Alain Delon. Cíle SFC byly jasné téměř od začátku. Kromě vzdělávání v byznysové úrovni jde o celkový rozvoj módního byznysu na Slovensku - od návrhů, přes výrobu, prezentaci až po prodej.
Během několikaletého fungování se členům SFC podařilo pracovat na několika projektech a zorganizovat mnoho akcí. „Máme velké projekty, kterým se věnujeme celý kvartál, abychom je produkčně dokázali zastřešit a pak kopec menších, kam patří fungování OZ jako takového – financování, networking – budování databází nejen designérů, ale kreativního sektoru – organizace, média, výroba, propagace...“ říká Dominika Mayerová, PR manažer.
Cílem mapy je zaujmout nejen Slováky, ale i zahraniční turisty a ukázat jim, že u nás mohou vidět zajímavá místa, ochutnat lokální kuchyni, ale také prohlédnout si lokální design, který se u nás vyrábí. V listopadu 2018 byla představena beta verze aplikace, v první polovině roku 2019 by měla být k dispozici ke stažení pro všechny. Tištěná mapa vychází jednou ročně, ta pro rok 2019 je právě v přípravě.
Dana Kleinert o spolupráci s British Council a organizací Fashion Scout: „V SFC jsme skutečně nadšeni ze spolupráce s Fashion Scout a International Fashion Showcase během tohoto Londýnského týdne módy. nákupčích, influencerů a strategických lídrů. Věříme, že dokážeme, že Slovensko patří na světovou módní mapu .”
Zakladatelka Slovak Fashion Council (SFC), designérka Dana Kleinert, vzpomíná: \"Když jsem skončila studium na VŠVU, začala jsem poznávat, jak módní průmysl opravdu funguje. Neměla jsem se na koho obrátit, jak budovat značku, začala jsem chápat, že móda není jen navrhování. Pokud chtějí krea. 2011 jsem vyhrála národní cenu v soutěži Young Creative Enterpreuer a šla nás reprezentovat do Londýna, kde jsem se setkala s ostatními vítězi národních kol.
Módní mapa Slovenska dobývá svět
Dvakrát ročně SFC pořádá showroomy spojené se zajímavými přednáškami pro designéry , díky kterým mají umělci bez vlastního prodejního místa prostor pro prezentaci a prodej svých děl. Showroomy podporují také vznik nových obchodů s designem, které SFC sdružuje na jednom místě ve svém dalším projektu – Bratislava Fashion Map .
Jak už název napovídá, zatím jsou na mapě jen prodejní místa slovenských designérů a značek v Bratislavě, ale v přípravě je i aplikace, která nebude omezena lokalitou. \"Chceme se dostat z Bratislavského kraje dál, v aplikaci máme k dispozici celý svět - nejprve pojedeme po větších městech, pak po menších. V plánu máme přidat do aplikace i e-shopy. Čas od času se nám ozvou Slováci žijící v zahraničí, a tato online mapa je jednou z možností, jak takových zahraničních Slováků zahrnout do mapy. propojit je s výrobci, zpřístupnit hodnocení, kurátorské výběry. Rovněž by v ní měl být prostor pro novinky jednotlivých značek či designérů,“ popisuje Bratislava Fashion Map Zuzana Bobíková, programová manažerka SFC.
Vzdělávání je hlavním cílem SFC
Při vzdělávání se SFC snaží jít opravdu „od podlahy“ a organizuje Letní akademii módy pro mládež ve věku 8 – 17 let. Během týdenního campu si děti a teenagery zkoušejí práci módního designéra a tvoří ucelenou kolekci na téma daného ročníku. Kromě nich podporuje SFC i absolventy (minimálně) bakalářského studia vysoké školy ve formě soutěže Best Fashion Graduate, nebo Nejlepší absolvent módy, která však není jen o titulu. Vítěz získává 1,5letý koučinkový program, který pomáhá nasměrovat jeho tvorbu a přináší mu příležitosti rozvíjet se. Výsledkem je ucelená módní kolekce s rukopisem autora a možností prezentace doma i v zahraničí a také příležitosti modely prodávat. Vítěz absolvuje cyklus módní sezóny s podporou profesionálů z módní praxe, program cyklu je na míru ušit vítězi podle jeho potřeb. Tento program v roce 2017 SFC rozšířil io soutěž Best Fashion Film Award . \"Video nebo film je podle nás jeden z nejlepších nosičů, jak komunikovat jakékoli poselství. Fashion film je ve světě velmi oblíbený, na Slovensku je v začátcích, ale je zde pár umělců, kteří se mu věnují a touto soutěží chceme právě na ně zaměřit pozornost. Fashion film je totiž ideálním nástrojem pro komunikování tvorby, \"myslí si Dana Kleiner. Pro „hotové“ designéry" pořádá akce s názvem Are you ready for Fashion?, které postupně spojuje se zmiňovanými showroomy. Projekt je pojat jako „konference" s přednáškami od odborníků z různých oblastí, kteří designérům a značkám mohou pomoci s rozvojem byznysu. Kromě toho je na nich velký prostor pro networking a vytvoření různých spoluprací.Slovenská móda se dostává na světovou mapu módního designu
Během letošního Londýnského týdne módy se během 3-hodinové samostatné akce “Mind the Map!” odprezentovalo 5 slovenských designérů. \"Chceme ukázat lidem, že slovenský design patří na mapu světového designu. Na tomto projektu pěkně vidět, jak přemýšlíme. Snažíme se pracovat \"multidisciplinární \". Módní show byla tedy doprovázena tanečním vystoupením a živou hudbou a doplněna originálním fashion filmem a interaktivní projekcí. Chceme módu komunikovat ve formátu, který je světově zajímavý a dokáže rezonovat. Takto navíc ukazujeme, že kreativní průmysl je důležitý a díky designérům se může dařit i jiným profesím,“ popisuje Zuzana Bobíková.