Terezie Feňovčíková je již na slovenské módní scéně známá svou tvorbou pánské módy, ale její modely si často kupují i ženy. V roce 2021 vyhrála naši soutěž pro designéry a spolutvořila kolekci Jaro/léto 2022, na které pracovala souběžně s tvorbou vlastní kolekce f5 Prodigious. Mohla si tak porovnat práci na konfekční módě a tvorbu designérské kolekce. Jak tvoří, co ji inspiruje, jak kóduje názvy svých kolekcí a modelů, a co ze stáže u nás hned zužitkovala ve své kolekci se dozvíte v rozhovoru.
Kdy jsi zjistila, že móda je cesta, kterou se chceš ve svém životě vydat? Bavila tě už od malička?
Pro panenky jsem sice nešila, ale už jako malá jsem si kreslila módní deníčky, postavičky s celým outfitem, doplňky, účesem... Když jsem se rozhodovala pro střední školu, chtěla jsem jít cestou toho, co mě baví. Začala jsem se připravovat na oděvní design, modelářství a návrhářství. Chtěla jsem se věnovat něčemu kreativnímu, uměleckému, ale v uchopitelném rázu.
V odborném vzdělávání si pokračovala na VŠVU. Splnilo toto studium oděvního designu tvá očekávání?
Přesun ze střední na vysokou nebyl až tak snadný. Na VŠVU jsem se dostala až na třetí pokus, mezitím jsem chodila na Univerzitu Komenského, konkrétně na obor výtvarná výchova. Když se na to dívám zpětně, bylo správné, že to přijetí nebylo automatické. V určitých věcech jsem potřebovala více dospět, mně osobně to prospělo a určitě to prospělo i mému následnému studiu na VŠVU. Měla jsem to štěstí, že během studia jsem se setkala s opravdu kvalifikovanými odborníky. Já jsem ten typ, který chce studium opravdu využít nejvíc, jak se dá. Navštěvovat všechny přednášky, využít jejich potenciálu. Doposud z nich čerpám. To, jak nás učili kreativně přemýšlet je vlastně gro toho, jak přemýšlím já teď při své tvorbě. Jako každá škola, ani tato nebyla dokonalá, ale já jsem toho názoru, že pokud ti něco ve škole chybí, musíš si to najít někde jinde.
Navrhuješ pánské oblečení, kterého je v tvorbě designérů mnohem méně než dámského. Proč ses vydala touto cestou?
Během studia, jak jsem si vytvářela svůj rukopis, přicházela jsem na to, že jistým způsobem stále vycházím z pánského šatníku, že je mi mnohem bližší. Dříve jsem tvořila zejména a výhradně dámské věci, protože jsem to zkoušela na sobě, celý proces byl jednodušší, ale zjistila jsem, že moje dámská tvorba není asi úplně vhodná pro českou ženu. Tím, že pánská móda mi pomohla toto uvolnit, zjistila jsem, že je to správná cesta, uvolnit se v pánském šatníku tak, jak ho vnímám já. Už i zmiňovaná diplomová kolekce byla pánská.
Při tvorbě se inspiruješ zejména kinematografií, filmy. Proč jsou pro tebe tak fascinující?
Jak jsem zmiňovala, tak ta osobní fascinace je pro mě prvořadá a posouvá mě. Když si nastavím koncept kolekce, jistým způsobem je tíživý, složitý, a když ho chci v jednoduchosti převyprávět, tak hledám souvislost ve filmech. Je pak mnohem snazší pochopit to přes něco, co už člověk zná, co mu může být blízké, ale nemusí. Inspiruji se zejména filmy z hororových a sci-fi žánrů, mých oblíbených.
Jak vypadá tvůj tvůrčí proces? Potřebuješ ticho nebo si naopak zapneš třeba soundtrack z filmu, který tě inspiroval?
Ten film je vždy na začátku, kdy se nápad rodí, když si jakoby sepisuji, o čem koncept bude, jak má souviset s filmem. Potom nastupuje hudba, která nesouvisí úplně s filmem, ale spíše s atmosférou, kterou chci prostřednictvím kolekce přenést na lidi. Například při nejnovější kolekci byl mojí inspirací Frankenstein, ale ta hudba nebyla o Frankensteinovi, ale 90. léta a grunge. Samozřejmě, stává se mi i to, že potřebuji úplné ticho, zvláště když se musím soustředit, když je provedení technicky náročnější, a musím nad tím více přemýšlet, co s čím a jak.
Jak bys porovnala práci pro značku, která tvoří konfekční módu s tvojí tvorbou pod značkou freier?
Moje tvorba je založena jistým způsobem na nějaké spontánnosti. V první řadě je to tvorba kolekce, následně je zde zájem od konkrétních zákazníků, často jsou ti zákazníci věrní, kteří se ke mně vracejí, a jim vlastně ten model přizpůsobím na míru. Zákazník nechává celkovou kreativitu (i v případě nějaké úpravy) úplně na mně. Při konfekci musíme brát všechny standardy a pojímat je v globálu, celoslovensky. Zároveň se značka musí zamýšlet nad tím, kdo jí její zákazník, jaké jsou zde parametry... Nějaká komplexnost, kterou já tím, že pracuji s konkrétním zákazníkem vypouštím. Toto je ten základní rozdíl. Já jsem nad tím dosud nepřemýšlela, ale stáž v Alain Delon mě donutila přemýšlet nad mou prací komplexněji. Pomáhá mi to iv mé další tvorbě, protože jsem nikdy nepřemýšlela nad tím, že pokud vyberu tento vzor - pro jakého muže bude vhodný, v jakých velikostech ho budu šít, a proč. Jsou to takové nuance různých technických detailů, které jsem já neměla šanci řešit ve své tvorbě, a to je ten základní rozdíl, který je pro mě velkým přínosem.
Máš nápady na další kolekci?
Je to ještě velmi čerstvé, ale nějaké nápady na to, jak bych chtěla realizovat další kolekci, už jsou. Musím tomu ale ještě najít hlavu a patu. Když si už nastavím nějaký koncept, čerpám z něj potom celý rok. I když dělám taková ta sezónní trička nebo šortky, košile, čerpám z konceptu aktuální kolekce. A to samé mě teď čeká, proto si ten koncept musím promyslet.
Foto: Martin Mondok, Martin Tomečko, Tomáš Gál, Jarka Črepová
Když už vzpomínáš kódování, i názvy tvých kolekcí nesou v sobě skrytý význam, že?
Identitu značky jsem budovala spolu s grafikem Davidem Kalatem a shodli jsme se na dynamickém logu, respektive ho číselné měníme podle pořadí kolekce, jelikož jsme nechtěli jít tradiční formou. Aktuální je pátá kolekce a logo přechází do podoby f5. Písmena a čísla využívám i při kódování oděvů. Například kalhoty jsou označeny písmenem M, bunda písmenem G atd., protože připomínají tvary samotných oděvů. Označení od 1/4 do 4/4 zase představuje délku oděvu. Celý kód oděvu například zní f4 M 4/4 019 # lv-426 tailored pants.
Jak bys charakterizovala svoji tvorbu? Co patří k tvým poznávacím znamením?
Nesnažím se dělat módu v prvním plánu, ale v několika rozvržených plánech. Když si zvolím koncept, tak tomu nastavím vlastní inspiraci. Většinou vycházím z nějakých odlehčených zážitků, kde je atmosféra, kterou chci dosáhnout. Toto je pro mou tvorbu příznačné. S tím, že ráda pracuji s osobními fascinacemi, chci tam zachovat ráz ulice. Pokud bych to měla promítnout technicky, tak je to jednoznačně ve střizích.
Například po návštěvě výroby košil v Trnavě, kde jsem viděla, jak se po technologické stránce šijí košile Alain Delon jsem uměla postupy porovnat s tím, jak pracuji já. Viděla jsem tam rozdíl, který jsem následně mohla i vyzkoušet a přišel ten „aha moment“, kdy jsem viděla, co je lepší. Prakticky jsem se tedy hned inspirovala. My designéři rádi díváme, jak je to ušito, jak se to dělá, jak technologicky něco zpracovat, a tady se je na co dívat.
Zároveň momenty té emoce se snažím dotáhnout také do focení kolekce, editoriálu nebo lookbooku. Moje kolekce není o tom, že je to standardizovaný oděv v konfekční velikosti. Já tam chci cítit příběh a chci tam posunout ideu toho, co jsem vybudovala, a aby to bylo cítit i na fotografii.
Terezie Feňovčíková tvoří pod značkou Freier převážně pánské modely. Svou tvorbu pravidelně prezentuje na bratislavském Fashion Live i Košice Fashion Weeku, ale vidět jste ji mohli iv Praze, Kyjevě či v Londýně. Na svém kontě má několik ocenění - Fresh designer Fashion Live, Objev roku během Bratislava Design Week či nominace na Národní cenu za design. V roce 2021 vyhrála i naši Soutěž pro designéry a spolutvořila kolekci Jaro/léto 2022.