Rodinná auta nejsou obyčejně ta, která rozbuchají srdce automobilových nadšenců. Volkswagen je známý svou spolehlivostí a kvalitou, která vás nezradí ať už vezete děti do školy nebo podnikáte cestu napříč Evropou, a jeho modely nejsou zrovna ty, které by až na pár výjimek volili lidé s benzínem v žilách. Tiguan byl vždy více rozhodnutím rozumu, než srdce. Přesto však Volkswagen prodal během osmi let výroby první generace více než dva a pól milionu kusů! Pro srovnání, je to více aut, než Land Rover dokázal prodat za celých pětapadesát let výroby legendárního Defendera. Takže něco na nich přece musí být, ne?
Nebyla to však působivá čísla prodeje, která u nás vzbudila zájem o nejnovější výtvor z Wolfsburgu. Designéři Volkswagenu přitvrdili a přinesli na svět zbrusu nového Tiguana ve tvarech, které upoutají pozornost každého stylového gentlemana. Takže když nám zazvonil telefon a na lince byli naši přátelé z Araver Nitra, neváhali jsme ani vteřinu, abychom vyzkoušeli, zda jejich nové SUV je opravdu tak dobré, jak vypadá. Auto jsme si vyzvedli během slunečného pátečního odpoledne v Nitře a okamžitě se vydali na cestu k nabitému víkendu.
Neděle je rezervována pro snad nejnáročnější test pro Volkswagen Tiguan, kterým je cesta na rodinný oběd. Tiguan je podroben neúprosnému hodnocení ze strany něžných poloviček a dětí, které je však díky až překvapivě prostorným zadním sedadlům více než pozitivně. Elegantní design je výjimečné plus pro všechny zúčastněné.
Nový Tiguan je zkrátka skvělou zprávou, že praktická auta nemusí být nudná a fádní. A nejen to. Alternativní kombinace designu a technologií vám sáhne do kapsy mnohem hlouběji než Tiguan. Právě proto je výjimečný. Je to s určitostí auto, které spadá do každé stylové garáže. Jednou vidět je ovšem lepší než tisíckrát slyšet, a proto navštivte Araver Nitra, kde vám milí prodejci značky Volkswagen rádi předvedou, co nový Tiguan dokáže.
Foto: Pavel Zachar www.zacharphoto.com
Pro Tiguana jsme připravili sérii výzev, abychom zjistili, zda nový Volkswagen dokáže plavat v moři divoké konkurence prémiových středně velkých SUV. Nakonec, cena 40 000 eur za skoro nejvyšší model svědčí o tom, že tam patří. Hned na první pohled je zřejmé, že Volkswagen vsadil na minimalistický design jednadvacátého století. Ostré hrany, navazující jedna na druhou, dávají Tiguanovi jemný nádech severské designové školy. I přes minimalismus je auto nyní větší a agresivnější. Naživo působí skutečně dospěle, až přímo majestátně, čímž se ponáší na svého staršího bratra Touarega, v tom nejlepším slova smyslu.
Zaškrtněte při objednávce položku 19 palcových disků a Tiguan může hrdě kráčet centrem jakéhokoli velkoměsta.Mimochodem, o víkendu nás několikrát na parkovišti zastavili kolemjdoucí ptající se, o jaké auto jde, a to jsme opravdu nečekali. Skutečně to dokazuje zdařilost designu, ne? Prvních pár kilometrů na dálnici nám dovoluje pohodlně se usadit v novém interiéru, kde pokračuje příběh minimalismu. Pohodlná a prostorná kabina vás odpočatého doveze kamkoli, zda jedete na nákup, nebo cestujete na jarní lyžovačku do Dolomit. Ale to je ostatně od auta této kategorie očekávané. Čím se skutečně Tiguan vymyká z řady konkurence je technologie, kterou naleznete na palubě. Jste přivítáni velkým digitálním displejem, který nahradil tradiční budíky otáček motoru a rychlosti. V autech jako Porsche 911 milujeme analogovou ručičku otáčkoměru řítící se k červenému poli rychlostí světla, avšak v Tiguanu je cesta digitalizace správná. Všechny informace, které potřebujete, od spotřeby až po skvělou grafiku navigace se vám přenášejí přímo do zorného pole. Navíc, digitální displej se jednoduše do koncepce auta jednadvacátého století dokonale hodí. Hlavním řídícím střediskem je však stále displej ve středové konzoli, kde naleznete vše od skvělého navigačního systému až po Apple Car Play a Android Auto konektivitu. Abyste se do cíle dostali čerství jako rybička, Tiguan vám velmi rád pomůže se svým dynamickým tempomatem a kontrolou jízdních pruhů, která vás upozorní na to, že se přibližujete ke středové čáře cesty. Dokonce za vás auto i jemně zatočí v případě, že ztratíte na moment pozornost. Samozřejmě, ani náhodou jsme to schválně nezkoušeli. Dvoulitrový dieselový motor je pod kapotou více než spokojen a nabízí přesně tolik síly, kolik budete potřebovat. Jde ruku v ruce s fantastickou DSG převodovkou, která řadí snadno a rychle jako málo převodovek na světě.
A když konečně dorazíte do cíle, auto se díky super inteligentnímu parkovacímu asistentovi zaparkuje samo. Po lehké cestě na dálnici má Tiguan spolu s námi plné ruce práce. V časné sobotní ráno náš olympijský tým skládá slib u prezidenta republiky. Aby naši sportovci vypadali jako z krabičky, máme úkol těsně před slibem dodat košile celému týmu. Volkswagen dělá tuto práci až příliš jednoduchou díky svému velkému kufru a automatickému víku zavazadlového prostoru. Nakládání a zejména vykládání jsme zvládli bez obtíží, jelikož kufr si otevíráte jemným posunutím nohy pod zadním nárazníkem. Navíc z plánovaných cest tam a zpět do skladu je nakonec jen jedna jediná, a naše dodávka tak může zůstat na víkend zaparkována v garáži.
Po náročné práci jsme se rozhodli, že si zasloužíme na večer láhev dobrého vína. A protože Tiguan má v talonu také offroad mód, proč nespojit příjemné z užitečným a nevydat se do kopců Svatého Jura na nákupy? Odbáčíme z klikaté úzké asfaltky a míříme k vyschlému řečišti, zatímco volíme na středové konzole režim offroad, který nastaví podvozek, motor, převodovku a trakční kontrolu do správného režimu pro zvládnutí terénu. I když Tiguan není zrovna čistokrevný offroad a drtivá většina z nich nikdy nesloží svá kola z černého asfaltu, můžeme zaručit, že je překvapivě schopný, pokud mu dáte šanci. Daří se mu slézat terén, který je obyčejně rezervován jen pro jeho větší příbuzné a cesta do našich oblíbených vinic nebyla už dávno tak zábavná.