22/04/2019
Ako sa správať k móde ekologicky
Dnes, na Světový den Země začíná Fashion Revolution Week . Týden, kdy na jedné straně vzpomínáme na oběti hrozivého pádu textilní továrny v Bangladéši (v roce 2013), v jehož důsledku zahynulo více než 1000 lidí a další stovky se zranily, a na straně druhé ještě intenzivněji než po zbytek roku bojujeme za transparentnost, etičnost a udržitelnost módního průmyslu. „Pokud by někdo chtěl žít 100% udržitelně z pohledu módy, musel by celý život chodit nahý,“ říká Martina Mareková Kuipers , koordinátorka hnutí Fashion Revolution na Slovensku , a pokračuje: „Netřeba to přehánět, teď je zero waste opravdu trendem, ale je třeba si uvědomit, že je třeba si uvědomit, že je třeba si uvědomit, že je třeba si uvědomit, že je třeba si uvědomit. Důležité je hlavně před koupí čehokoli, i oblečení, zamyslet se.“

Bio, eko a jiné trendy

Zero waste, ekologie a udržitelný životní styl je opravdu trendem, léta bojujeme s plasty, snažíme se nakupovat do vlastních tašek, zeleninu brát do retro síťovek, pečivo do plátěných sáčků, vodu nosíme ve vlastních láhvích (ideálně ze skla), nakupujeme potraviny, jejichž původ známe. Podobné smýšlení postupně přichází i do módního průmyslu, který patří k nejšpinavějším průmyslům na světě. Říká se, že šaty dělají člověka, a díky nim často umíte odhadnout společenský status člověka, jeho postavení či vkus. Módní trendy jsou důležitou součástí života mnoha lidí, ale i ti, jejichž trendy nezajímají, se oblékat musí. Proto je důležité, stejně jako u zmiňovaných potravin, přemýšlet nad tím, co nosíme, a odkud to pochází . [caption id="attachment_8280" align="alignnone" width="1100"]

Martina Mareková Kuipers a Simona Nečasová[/caption] \"Zamyslet se nad tím, co všechno potřebuji, a jestli to musím mít. Chcete-li zjistit, co opravdu potřebujete, přestěhujte se, a uvidíte, kolik nepotřebných věcí se objeví při balení. Je třeba však přemýšlet i nad tím, že když věc donosím, nebo ji vyhazuji, daruji do charity, co se můžu úplně kvalitním, nemohu zaplaveni textilem textilu.To, že si někdo vyčistí skříň, a vyřeší svůj „problém" znamená jen to, že ten problém posunul někam jinam," říká Martina Mareková Kuipers. Jak však v tomto článku zmíníme vícekrát, každá mince má dvě strany. "Ale zase první krok je ten, že jsi vůbec tu skříň provětral. jak tu věc ponosí, jestli se mu hodí do šatníku, z jakého je materiálu, jaké je kvality... Říká se, že pokud si kus oblečení oblečete minimálně 30 krát, opravdu jste ho využili,“ doplňuje Simona Nečasová , také z týmu Fashion Revolution na Slovensku .

Při koupi jakéhokoli oblečení se zamyslete

Každý musí začít od sebe. \"Někoho nezajímá, že tam někdo při výrobě jeho oblečení trpí, ale mělo by ho alespoň zajímat, že pokud si oblékne věc, která je z nekvalitních materiálů, navíc zpracovaných tak, že je to zdraví škodlivé, dotýká se ho to. Ty látky jdou do jeho kůže. Škodí tedy nejen zemi, půdě, vodě, ale i svému.

"Pokud se zamyslíme, opravdu toho moc nepotřebujeme, nemusíme chodit na nákupy každý týden, stačí jednou za čas, dopřát si něco kvalitnějšího. Kvalitní a etické věci nejsou drahé, ta cena je taková, jaká by měla být. Drahé je to ve srovnání s oblečením fast fashion značek, ale to je jako s potravinami. Kvalitní věc. Ale zase rozumím i tomu, že lidé jsou zmateni, protože je přetlak informací, neumíš si ověřit, jak je to vyrobeno, z čeho je to vyrobeno ... Třeba se v tomto tématu opravdu vzdělávat,“ říká Martina. Právě zde je prostor pro značky, které by podle hnutí Fashion Revolution měly být transparentnější a ukázat svým zákazníkům nejen hotové produkty, ale také to, z čeho je vyrábějí, a kdo za nimi stojí. Odpovědnost a udržitelnost totiž začíná mnohem dříve, než u oblečení zavěšeného ve výkladu v obchodě.

#whomademyclothes

Otázka „Kdo vyrobil mé oblečení?“ od vzniku celosvětového hnutí zní stále více. V dubnu 2018 #whomademyclothes rezonoval mezi 275 miliony lidí na celém světě včetně Slovenska. Vyjadřuje angažovanost lidí dozvědět se co nejvíce informací o původu jejich oblečení a podmínkách, v jakých bylo vyrobeno. \"Malí designéři a malé značky se k tomu staví zodpovědně. Čím menší značka, tím je transparentnější, je to v podstatě jejich marketing, díky tomu se prodávají. Ale i větší značky mohou ukázat něco ze zákulisí své výroby a v době sociálních sítí relativně jednoduše, \"říká Martina. ( O původu oblečení značky Alain Delon píšeme ve více článcích. )

Tak si to shrňme , když si chci koupit nějaké oblečení, nejspíš se zamyslím, jestli ho vůbec potřebuji a umím ho zkombinovat s dalšími věcmi v mém šatníku. Zkusím zjistit, kde bylo oblečení vyrobeno az jakého materiálu. Zaměřím se zejména na lokální produkci, neboť lokálně se dopátrám určitě k podrobnějším informacím, co když ale nějaká část skládačky není úplně stoprocentní? \"Koupíš si lokální produkt ze Slovenska nebo produkt, který byl také lokálně vyroben v malé rodinné továrně v zahraničí? To je jako když přijdeš do obchodu a přemýšlíš, jestli si koupíš slovenská rajčata v plastu nebo španělské bez plastu. Tak co si koupit? Co je menší uhlíková stopa? Nebo chci podpořit svou ekonomiku? jestli je to ekologicky vyrobeno, ale to, že podpoříš domácí ekonomiku. Nemuselo to procestovat tisíce kilometrů.

Cyklus oblečení

Cílem módní revoluce je, aby značky i spotřebitelé začali více uvažovat nad celým životním cyklem oblečení, tedy již od toho, jak se vyrábí, jak putuje do obchodů ke spotřebitelům až poté, co se s ním stane, když už ho nenosíte a rozhodnete se ho vyloučit ze svého šatníku. Vždy máte alternativu. Pokud máte ve skříni oblečení, které je téměř nenošené, ale víte, že vy ho už nosit nebudete, můžete jej posunout dál kamarádce/kamarádovi, můžete ho zanést do second handu, kde si najde nového majitele nebo mu vdechnou nový život (například NOSENE tvoří kolekci Renewals ) či zúčastnit se tzv. . SWAP-ů, v jejichž rámci si mohou zúčastnění vzájemně vyměňovat své oblečení.

"S textilem je jeden velký problém se zpracováním, nedá se recyklovat. Jsou to smíšená vlákna, na rozdělení těchto vláken jsou technologie, ale jsou velmi drahé, ekonomicky náročné. Nikdo to nedělá. I když jsou věci na nějaké skládce, to organické se rozkládá v tom syntetickém, je to jakoby se potraviny rozkládaly někde mezi plasty. způsobem nelze zpracovat, lze je pouze předělat, například na izolace,“ vysvětluje Martina Mareková Kruipers. Proto je velmi důležité přemýšlet nad tím, kde skončí vaše oblečení ještě předtím, než si jej vůbec koupíte. A zaměřit se na kvalitu, ne kvantitu.

Fashion Revolution Week 2019 na Slovensku

Fashion Revolution Week na Slovensku odstartuje panelovou diskusí v Berlince v úterý 23. dubna v 18:00 , jejíž součástí bude i naše značka Alain Delon. Kromě nás pozvání do Fashion Revolution Talku Barbary Jagušák přijali designérka udržitelných svatebních šatů Zuzana Kedroňová z Yoory Studio, Juraj Kunák, představitel slovenské firmy Ekocharita a Zuzana Ryšavá, koordinátorka Fashion Revolution pro Českou republiku. [caption id="attachment_8279" align="alignnone" width="1100"]

Martina Mareková Kuipers a Barbara Jagušák[/caption] Ve čtvrtek 25. dubna se v prostorách tiskáren Svornost uskuteční studentská módní přehlídka upcyklovaných modelů. Módní přehlídka studentů z osmi středních škol je slavnostním vyvrcholením půlročního projektu Young & Eco, který pořádá Žácká školní rada #INAK. "Minulý rok na podzim jsme dělali přednášky, takové informační dny na středních školách o módním průmyslu, od ledna do dubna probíhala realizace modelů. Studenti si vybrali nějaký second-hand materiál, který předělávali, během této realizace měli dvě konzultace s designéry. Jsme tři designérky, které jim s tím radíme, jak to mají dělat, aby se nebáli zvednout, založit, hrát si s tím,“ vysvětluje Martina Mareková Kruipers, která tvoří pod značkou Bartinki. Po prohlídce bude Barbara Jagušák povídat o principech udržitelné módy s hosty Alžbětou Irhovou, zakladatelkou eco značky BAGBET, Zuzanou Dutkovou, zakladatelkou značky Dutka Lab a organizátorkou bratislavských SWAP-ů, Petrou Csefalvayovou z Institutu cireríní ekonomiky tvořící pod jménem La Florita. Kromě Bratislavy budou aktivity v rámci Fashion Revolution Week probíhat iv jiných městech na Slovensku. Celý program najdete ve zvýrazněných příbězích hnutí Fashion Revolution na Slovensku na Instagramu . #fashionrevolution #whomademyclothes #imadeyourclothes
22/04/2019