Dnes, na Světový den Země začíná Fashion Revolution Week . Týden, kdy na jedné straně vzpomínáme na oběti hrozivého pádu textilní továrny v Bangladéši (v roce 2013), v jehož důsledku zahynulo více než 1000 lidí a další stovky se zranily, a na straně druhé ještě intenzivněji než po zbytek roku bojujeme za transparentnost, etičnost a udržitelnost módního průmyslu.
„Pokud by někdo chtěl žít 100% udržitelně z pohledu módy, musel by celý život chodit nahý,“ říká Martina Mareková Kuipers , koordinátorka hnutí Fashion Revolution na Slovensku , a pokračuje: „Netřeba to přehánět, teď je zero waste opravdu trendem, ale je třeba si uvědomit, že je třeba si uvědomit, že je třeba si uvědomit, že je třeba si uvědomit, že je třeba si uvědomit. Důležité je hlavně před koupí čehokoli, i oblečení, zamyslet se.“
Bio, eko a jiné trendy
Zero waste, ekologie a udržitelný životní styl je opravdu trendem, léta bojujeme s plasty, snažíme se nakupovat do vlastních tašek, zeleninu brát do retro síťovek, pečivo do plátěných sáčků, vodu nosíme ve vlastních láhvích (ideálně ze skla), nakupujeme potraviny, jejichž původ známe. Podobné smýšlení postupně přichází i do módního průmyslu, který patří k nejšpinavějším průmyslům na světě. Říká se, že šaty dělají člověka, a díky nim často umíte odhadnout společenský status člověka, jeho postavení či vkus. Módní trendy jsou důležitou součástí života mnoha lidí, ale i ti, jejichž trendy nezajímají, se oblékat musí. Proto je důležité, stejně jako u zmiňovaných potravin, přemýšlet nad tím, co nosíme, a odkud to pochází . [caption id="attachment_8280" align="alignnone" width="1100"]
Při koupi jakéhokoli oblečení se zamyslete
Každý musí začít od sebe. \"Někoho nezajímá, že tam někdo při výrobě jeho oblečení trpí, ale mělo by ho alespoň zajímat, že pokud si oblékne věc, která je z nekvalitních materiálů, navíc zpracovaných tak, že je to zdraví škodlivé, dotýká se ho to. Ty látky jdou do jeho kůže. Škodí tedy nejen zemi, půdě, vodě, ale i svému.
#whomademyclothes
Otázka „Kdo vyrobil mé oblečení?“ od vzniku celosvětového hnutí zní stále více. V dubnu 2018 #whomademyclothes rezonoval mezi 275 miliony lidí na celém světě včetně Slovenska. Vyjadřuje angažovanost lidí dozvědět se co nejvíce informací o původu jejich oblečení a podmínkách, v jakých bylo vyrobeno. \"Malí designéři a malé značky se k tomu staví zodpovědně. Čím menší značka, tím je transparentnější, je to v podstatě jejich marketing, díky tomu se prodávají. Ale i větší značky mohou ukázat něco ze zákulisí své výroby a v době sociálních sítí relativně jednoduše, \"říká Martina. ( O původu oblečení značky Alain Delon píšeme ve více článcích. )
Cyklus oblečení
Cílem módní revoluce je, aby značky i spotřebitelé začali více uvažovat nad celým životním cyklem oblečení, tedy již od toho, jak se vyrábí, jak putuje do obchodů ke spotřebitelům až poté, co se s ním stane, když už ho nenosíte a rozhodnete se ho vyloučit ze svého šatníku. Vždy máte alternativu. Pokud máte ve skříni oblečení, které je téměř nenošené, ale víte, že vy ho už nosit nebudete, můžete jej posunout dál kamarádce/kamarádovi, můžete ho zanést do second handu, kde si najde nového majitele nebo mu vdechnou nový život (například NOSENE tvoří kolekci Renewals ) či zúčastnit se tzv. . SWAP-ů, v jejichž rámci si mohou zúčastnění vzájemně vyměňovat své oblečení.
Fashion Revolution Week 2019 na Slovensku
Fashion Revolution Week na Slovensku odstartuje panelovou diskusí v Berlince v úterý 23. dubna v 18:00 , jejíž součástí bude i naše značka Alain Delon. Kromě nás pozvání do Fashion Revolution Talku Barbary Jagušák přijali designérka udržitelných svatebních šatů Zuzana Kedroňová z Yoory Studio, Juraj Kunák, představitel slovenské firmy Ekocharita a Zuzana Ryšavá, koordinátorka Fashion Revolution pro Českou republiku. [caption id="attachment_8279" align="alignnone" width="1100"]