30/11/2018
Peter „Expl0ited“ Altof a jeho fyzický svet
YouTube je super, ale jeho název se v tomto rozhovoru vyskytne jen jednou. Právě jste si ho přečetli. Prohlédnout si Peťa Altofa nebo odebírat ho jako „ Expl0iteda “ nebo zkráceně „Expla“ víte kdykoliv i sami. My jsme se však chtěli podívat do světa jeho nápadů, podnikatelských projektů a zralého uvažování dnes už mnohem více muže než kluka , který se navzdory mladé slávě zachoval pevnou půdu pod nohama, nadhled nad sebou a pokoru před digitálním i tím fyzickým světem. Odkud jsi známý všichni dobře vědí, ale máš i jiné projekty ve fyzickém světě? Ano. Vydal jsem sbírku básní , pak jsem měl značku oblečení a jednu značku oblečení ještě mám, a teď jsem otevřel prodejnu s vaflemi Wafland v Auparku. Momentálně ji připravuji na franchising. Jak ses vůbec dostal k podnikání v gastrosektoru? Byla to shoda náhod nebo si to v hlavě nosil už déle? V mém případě je to asi kombinace obou. Na jedné straně jsem měl několik velmi úspěšných spoluprací v podobném segmentu, například s Bubbleology , všechny spolupráce však bohužel skončily. Tak jsem si řekl, že chci něco vlastního. Chtěl jsem, aby to bylo hravé, barevné, crazy. A do toho přišel kamarád, že chce dělat vafle. Tak jsme tento nápad rozvinuli a vymysleli jsme spolu celý koncept. Společně jsme hledali, jak to udělat co nejkreativněji.

Expl0

Nikdo z rodiny neměl zkušenost s podnikáním v gastronomii? Neměl. Trochu naivně jsem si myslel, že to bude prosté. A zjistil jsem, že je to mnohem těžší, než jsem si vůbec dokázal představit. Například na začátku jsme kvůli našim chybám utratili zbytečně spoustu peněz. Z mnoha věcí jsme se museli poučit a dělat je jinak. Původně jsme si je totiž představovali příliš jednoduše. Věci jsme však vždy vylepšili a stále fungujeme. A je to úplně jiný Wafland než byl před 4 měsíci, kdy jsme otevřeli. Je mnohem lepší a profesionálnější a nemusím se stydět tam nikoho vzít. Z čeho se moc těším. A lidem vafle chutnají, co je super! Ve Waflandu vymýšlím akce, tvořím speciální vafle, starám se o zaměstnance.
Baví mě dělat něco úplně jiného, ​​ale stále kreativní.
Člověk nevyhnutelně narazí při podnikání na byrokracii. Zřejmě se to stalo i tobě? Já byrokracii úplně nesnáším. Přestože se snažím mít ve fakturách a jiných dokumentech řád a také mám dobrou účetní, je to pro mě strašně stresující. Vše řešit s dalším člověkem, vyřizovat, oběhat daňové úřady, daňová přiznání, DPH-čky. Je to asi už moc dospělácké na mě (smích). Naštěstí, mám kolem sebe chytré lidi, kterým mohu kdykoli zavolat a poradit se s nimi.

Expl0

Nyní je těsně po komunálních volbách a do více veřejných funkcí se dostala nová krev. Začínáš přemýšlet o tom, zda by tyto věci nemohly být spravovány lépe? Určitě o tom přemýšlím. Slovensko je v mnoha věcech pozadu, vidím to zejména při cestování. Co se týká politiky, jsem trochu zklamaný z lidí, kteří mají moc. Špatně ji využívají. Pokud mají možnost něco změnit, snaží se to změnit jen pro sebe. V tomhle jsem byl párkrát velmi naivní, proto jsem teď vůči lidem, kteří se snaží hrabat hlavně pro sebe, tak skeptický. Těžko si takový člověk získá mou důvěru. Takže se těším, že se trochu bourá to myšlení starší generace a do popředí se dostávají mladší lidé. Doufám, že to bude dobré a že i ve skutečnosti mají tak čisté úmysly, jak prezentují.
V rámci mediálního světa si lidé začínají obsah více selektovat a vybírat si, co se budou dívat. Jak to vnímá tvá generace? Díváš vůbec televizi? TV ani nemám. Moji vrstevníci a mladší, tedy ti, které mají kolem 15 let, žijí jen internetem. A i pro mě je to první volba. Je to svobodné médium. Ano, je tam i mnoho blbostí, ale také mnoho užitečných a hodnotných věcí. Člověk, který má zájem, si tam může navolit, co chce.
Všechny důležité informace si vždy snažím ověřit z více zdrojů.

Expl0

Jelikož existuje obrovské množství informací, musíme dělat selekci, abychom se vyhnuli například různým hoaxům nebo nepravdám. Jak děláš selekci ty? Na internetu se velmi snadno šíří klamavé informace. Je třeba si proto všímat relevantních zdrojů a informace čerpat odtamtud. Častokrát stačí zkontrolovat autora a pro koho píše, případně, zda to není anonymní článek. Dá se to relativně jednoduše dohledat. S jedním kolegou jsme udělali dokonce kampaň , která se týkala fake news .

Expl0

Ve video contentu nastal obrovský kvalitativní posun. Už to není o natáčení sebe sama při nějaké činnosti. Konzumenti chtějí, aby to mělo i nějaký koncept a aby to bylo profesionálnější? Nemyslím si, že je to postaveno výhradně na tom. Kvalitativně se to sice posouvá, ale osobnost člověka je stále nejdůležitější. Video nemusí být speciální nebo profesionální. Často jde pouze o to, že má daný člověk sympatie lidí a pak ať natočí téměř cokoliv, klidně i své snídaně, lidé si to prohlédnou právě kvůli němu. Druhá věc je, že momentálně je internet strašně zahlcen obsahem, stále více lidí tvoří a přidává videa. Konzument si pak musí sám vybírat, koho sledovat, protože má jen omezenou dobu.

Expl0

Ty teď také děláš kvalitnější věci nebo se věnuješ specifickým tématům, kterým ses předtím nevěnoval. Přijde to s věkem? Bodej by. Hodně lidem to totiž stále nepřišlo (smích). Pro mě je to velká zodpovědnost, protože mě sleduje mnoho lidí a vím, že je svými názory dokážu ovlivnit. Snažím se tak dávat ven jen ty věci, se kterými jsem opravdu spokojen. Aby to bylo kvalitní, zajímavé a aby tam byly relevantní informace. Měl bych problém podívat se ráno do zrcadla, kdybych dělal věci s úmyslem zavděčit se divákovi, a ne sobě. Hodně lidí to však pořád takhle nedělá, uvidíme, jak dlouho jim to vydrží. Já osobně nejsem úplně spokojen s tím, co se zde tvoří. Je zde pár lidí, kteří to berou zodpovědně. Velká většina to však pořád bere jako způsob, jak snadno přijít k penězům.

Expl0

Peníze jsou asi vázány na komerční spolupráce. Ano, mnoho kolegyň či kolegů vezme spolupráci, která není dobrá, jen kvůli penězům. Bylo by lepší zachovat si svůj obličej a říct si, dobře, budu tvořit takový obsah a takové věci nebudu propagovat. Ale mnoho lidí to pořád nechápe nebo nechce chápat. Já osobně jsem z toho smutný, že někteří influenceři, a nemyslím teď jen lidi ze světa sociálních médií, ale i zpěváky, herce či jiné celebrity, si často neuvědomují, že reálně ovlivňují lidi, jak už samotný význam slova napovídá. Není dobré, když influencer ovlivňuje lidi jen v tom, aby si koupili nějakou značku.
Podle mě je povinností influencerů předávat hodnoty či poukazovat na různá důležitá témata, společenská nebo politická. Není to jen zábava a legrace.

Expl0

Jaký typ obsahu díváš ty? Tím, že videa dělám, ve volném čase se mi tentýž kanál už moc zapnout nechce. A telku ani nemám, co jsem už vzpomínal. Celkově trávím na počítači a mobilu tolik času, že už toho mám vysloveně plné zuby a raději si přečtu knížku či si zasportuji. Nějaké lidi sleduji na sociálních sítích, ale video obsah už ani moc nestíhám. Když tak prohlédnu zahraniční tvorbu PewDiePie -a? nebo jiných, kteří jsou osvědčení a mám je rád i jako osobnosti.

Expl0

Děláš nějaký konkrétní sport? S trenérem trénuji 5x do týdne a 1 - 2krát týdně si zahraju fotbal. A večer se snažím si alespoň hodinu číst něco, co mě zajímá, vypnout od telefonu, do kterého koukám celý den, a připravit se trochu na spánek. Čteš i nějaké odborné či motivační knihy? Motivační literaturu nesnáším. Jsem naprosto proti tomu. Pro mě jsou to jednoduché a jasné věci, které by jsou součástí zdravého selského rozumu.
Co tedy čteš? Čteš například poezii, protože jsi ji i psal? Poezii jsem četl hlavně v době, kdy jsem se jí věnoval. Občas se k tomu však dostanu i teď. Momentálně čtu zejména psychologickou literaturu, zajímá mě například, jak fungují mezilidské vztahy. Snažím se zlepšit v práci s lidmi, protože se mi velmi obtížně manažovalo zaměstnance, když jsem o tom neměl žádné znalosti. Co se týče beletrie, tu čtem občas. Baví mě autoři jako Baudelaire a Bukowski , tak trochu pesimističtí. Je ještě něco, co rád děláš ve volném čase? Teď fičím na Dungeons & Dragons . Před nedávnem jsme měli druhou session, 2krát po 10 hodin, a neumím se dočkat další. Nejvíce mě na tom baví to, že to není online hra, ale se setkáme s partou kámošů u piva a také, že je založena na fantazii.

Expl0

Vraťme se ještě ke spolupráci. Ty každou takovou nabídku zvažuješ. Mnoho influencerů si však neuvědomuje, že vezmou-li každou spolupráci, sami si škodí. To je pravda. I když, řekněme si upřímně, na internetu se většina těchto věcí zapomene do dvou týdnů. Vidím to sám na lidech, kteří to dělají. A i když je to čistý fail, dva týdny se na tom lidé smějí a pak si už nikdo ani nevzpomene, že někdo něco takového udělal. Na druhou stranu, já sám bych věděl, že jsem něco takového dělal. Může jít o zajímavou cenovou nabídku, ale pokud se neztotožňuji se samotným produktem nebo kampaní, tak do toho nepůjdu.
Mně zcela záleží na tom, jak vypadám v očích druhých lidí a hlavně ve svých.

Expl0

Přemýšlíš nad tím, jaká poselství dáváš ven. Momentálně se začíná stále více mluvit o životním prostředí, ekologii, udržitelnosti. Jaký k tomu máš vztah ty a jak se na to dívají lidé z tvé generace? Těžko říct, je to individuální. Mám spoustu kamarádů v mém věku, kteří to neřeší. Já se nad tím však zamýšlím dost a snažím se chovat ekologicky. Třídím odpad a snažím se brát si batoh namísto kupování igelitové tašky v obchodě. Jsou to sice drobnosti, ale pokud to budou dělat mnozí z nás, možná se to radikálně nezmění, ale může se to zlepšit.

Expl0

Praktikuješ tedy uvědomělé spotřebitelské a občanské chování? Když přijdeš do obchodu s vlastní taškou, jsi najednou frajer. A to je podle mě super a mělo by to být považováno za cool, protože to pomáhá. Ale řeším i jiné věci. Například opravdu nemám rád cirkusy, takže i do toho jsem se dost zapojoval. Považuji se za dost otevřeného člověka, nemám rád ani extremistické názory ve vládě, podporuji pochody LGBTI komunity. Vyjadřuji se k tomu a snažím se do toho zapojovat. A, ano, chodím i volit.
Líbí se mi, že teď je cool být ekologický.

Expl0

Jaké máš plány do budoucna? Příští rok bychom chtěli otevřít nové provozy Waflandu na Slovensku iv Česku. Kromě toho bych byl rád, kdyby mě lidé brali jako člověka, který působí na více platformách, nejen na jedné. Tak tě však už podle mě berou. Lidé to tak vnímají, ale byl bych rád, aby mě tak vnímali víc (smích). Rád bych se vypracoval z něčeho rychle pomíjivého, co práce na internetu je, na člověka, který se více angažuje iv jiných směrech.
Když cestuješ, kam a proč? Nejvíce mě baví příroda. Je mi v podstatě i jedno, kde to je. Ale velkoměsta mě moc nebaví. Naposledy jsem byl v Norsku a byl jsem naprosto uchvácen z toho, jak to tam vypadá. Dříve jsem byl zase v Ománu .
Baví mě poznávat přírodu a krajinu. Vidět úplně jiné ekosystémy, než máme na Slovensku – moře, pralesy, zátoky a zvířata, z toho jsem naprosto unesen.
Já když jsem byl před více než 20 lety v Norsku, velmi mě překvapilo, že si Norové vůbec nezamykali domy. Je to tam také ještě i teď? Když jsem tam byl já, našli jsme Ferrari ještě s klíčem v zapalování. Mohli jste si tedy otevřít dveře, nastartovat a odejít s ním. Nikoho by to tam ani nenapadlo a to je na té zemi úžasné. Cestuješ raději na vlastní pěst či s průvodcem? Jak kdy a jak kde. Některá místa je lepší projet s průvodcem, některá místa je fajn projet autem s kámošem. Záleží na tom, kde jsme a kolik máme času, co chceme vidět a jestli se tam dokážeme zorientovat i sami.

Expl0

Jak tvá rodina vnímá tvou kariéru a teď už i podnikání? Našim to přišlo divné. Tím, že jsem z Prievidze, malého města, bylo to na začátku zvláštní. Ale teď mě rodiče plně podporují a chápou, co je super. Nedávno jsem byl s otcem a když jsem mu řekl, jaké věci v rámci podnikání řešíme, byl překvapen, jak závažná rozhodnutí to jsou. Sestru jsem do svého byznysu zapojil také. Je chytrá. Vidím, že se změnila a jinak přemýšlí. Otevřely se jí tím úplně jiné možnosti než měla v Prievidzi.

Expl0

Jaký je tvůj vztah k oblečení? Nosíš spíš streetové věci nebo elegantní oblečení? Většinu času jsem v teplácích a streetwearových značkách. Miluji velké mikiny! O to víc si však cením událostí, na které se můžu nahodit. Je pro mě hrozně příjemné, když se na sebe můžu tehdy podívat a říct si, že vypadám jako muž (smích). Právě proto jsem začal spolupracovat s Alain Delon, jsem velkým fanouškem vašich obleků. A líbí se mi, jak komunikujete na sociálních sítích. Byla pro mě čest fotit pro vás. A zároveň se to líbilo i mým fanouškům.
Nakupuješ i slovenské streetové brandy? Oblečení si vždy vybírám podle toho, jestli se mi líbí a zda mě zaujme. Čili pokud si mi líbí víc oblečení nějaké zahraniční značky, klidně si ho koupím, i když tím nepodpořím lokální značky. Ale pokud se mi zalíbí nějaký kousek od slovenské značky, taky si ho koupím.

Expl0

Nakupuješ raději v kamenných obchodech či jsi spíše na online nakupování? Já vlastně nesnáším ani jedno (smích). Při nakupování přes internet si říkám, že tohle si nemůžu koupit, protože když to přijde, bude mi to malé nebo naopak velké. A ani se mi na to nechce čekat, mám rád všechno hned. No dobře nemusí to být hned, i do dvou dnů stačí (smích). Ale pokud mám na oblečení čekat 2 týdny, jsem z toho nervózní. No a nakupovat v kamenných obchodech? Tam mě zase odrazuje to věčné převlékání a chození z obchodu do obchodu. V tomto jsem komplikovaný.
Nejen ty, věř mi! Vraťme se však ještě k podnikání. Pokud bys ještě jednou stál před rozhodnutím, zda se do toho znovu pustit, udělal bys to i podruhé? Jasně, je to to nejlepší, co může být. Je to samozřejmě těžké, člověk musí trochu riskovat a obětovat čas, peníze a nervy, ale když to potom vyjde, stojí to za to. K tomu, aby člověk začal podnikat v nějakém odvětví, nepotřebujete speciální schopnosti ani informace.
Na začátku podnikání člověku stačí vášeň a nadšení a všechno ostatní se umí velmi rychle naučit.
Neboť na internetu se dá najít všechno. Jen je třeba mít chuť hledat informace. Pokud jej nadšení neopustí, má velkou šanci uspět.

Expl0

Podle statistických údajů OECD dlouhodobě klesá ochota mladých lidí podnikat, protože byznys málokdy vyjde napoprvé. Nedivím se jim, protože je to opravdu náročné. Mnoha lidem stačí pocit jistoty a bezpečí, že sice musí někam jít a strávit tam určitý čas, ale pak mají volno a dostanou každý měsíc na účet určitou částku. Což je takový průměrný život. Ale má-li člověk dobrou práci a přitom má své koníčky, chápu, že se mu to nechce měnit. Pro mě to ale není. Baví mě být pánem svého času. A to lze právě díky podnikání.
Organizovat si den tak, jak chci, je zároveň tou největší motivací pro mladé vymýšlet, kreovat a zkoušet podnikat.

Expl0

Pozn. : Během asi hodinového rozhovoru sedí v otevřené kavárně v lobby nákupního centra přišlo za Petem množství fanoušků a fanynek s prosbou o selfie. Absolutně nikoho neodmítl a všechny selfie vyfotil poctivě sám. Zároveň se omlouval, že přerušuje náš rozhovor. Na otázku, zda ho to nevyčerpává, řekl, že to dělá rád a že je to jeho povinnost, neboť za to, co se mu podařilo vděčí zejména svým fanouškům. Přesně pro tuto pokoru ho mají lidé rádi, včetně nás. Děkujeme!
30/11/2018