27/10/2023
S novým Touaregom po nórskych fjordoch
Na stránkách našeho Žurnálu se vracíme kauto-moto tématům . Prostřednictvím slov redaktora motoristického magazínu Autožurnál Michala Karpata se v této první části přesuneme na severozápadní pobřeží Norska. Seznámíme se s jedním z nejlepších cestovatelských aut, novým Volkswagenem Touareg, který se rovněž jako oblečení naší značky vyrábí u nás na Slovensku.

Norské fjordy, právem nazývané umělecká díla přírody přilákají ročně na severozápadní pobřeží Norska tisíce turistů. V Norsku jich naleznete více než tisíc. Já jsem ale svou tour začal na známé Atlantic Ocean Road, kde se natáčela i část poslední epizody Jamese Bonda „Není čas zemřít“. Cesta dlouhá 8,2 km propojující několik ostrůvků s pevninou patří mezi nejúchvatnější místa na starém kontinentu, kde lze svobodně přejet autem, a dokonce bez poplatku. Pokud budete mít štěstí na dobré počasí, což se nakonec povedlo i nám s kameramanem, vychutnáte si úžasné scenérie. Ve špatném počasí vás může sfouknout silný nárazový vítr, nebo přejezd vám mohou zkomplikovat vysoké vlny oceánu dopadající na cestu.
Nejznámějším úsekem této cesty je tzn. Opilý most, který jste mohli vidět i ve filmu s Jamesem Bondem. Při pohledu z jedné strany působí jakoby prudce stoupal do oblak s ostrou hranou na horizontu az jiného zase jakoby klesal hluboko do vody.

Naší základnou během tří dnů strávených v Norsku bylo bývalé farmářské městečko Molde, které nikdy nebylo rybářským přístavem, ale dnes z něj vyrážejí během sezóny na oceán velké zaoceánské lodě. Z Molde jsme se druhý den vydali od oceánu více na jihovýchod do hor, abychom fjordy zažili iz jiného pohledu, více z výšky.
Autami jsme vystoupili až do nadmořské výšky 947 ma pak hodinu a půl putovali po hřebenovce fjordu a kochali se dalšími fascinujícími výhledy. Na mnoha místech je vidět dlouhé vodopády stékající z ledovců na jejich vrcholcích. Kamkoli se v Norsku pohnete, máte co obdivovat. Místní příroda je prostě nádherná. Velmi doporučuji navštívit Norsko, minimálně na týden, ještě lépe na dva a nejlépe s karavanem. Kouzelných malých kempů ve vesničkách, údolích, u vody i v lese najdete v Norsku mnoho.

Do Norska jsem ale nepřišel jen obdivovat fjordy a Atlantic Ocean Road, ale hlavně se seznámit s modernizovaným Volkswagenem Touareg, který od první generace vzniká v továrně Volkswagen v Bratislavě. Změny v rámci faceliftu jsou minimální, vysloveně kosmetické. Nazval bych je doladěním nebo vychytáním detailů. Důležitou zprávou je, že Touareg stále pohánějí na našem trhu výhradně šestiválcové motory, benzinové i naftové. Nejžádanější je i nadále naftový 3-litr dodáván ve dvou výkonových verzích 170 kW/231 ka 210 kW/286 k. Benzín zastupuje rovněž 3litr o výkonu 250 kW/340 k, který je zároveň základním stavebním kamenem dvou plug-in hybridních verzí. Standardní eHybrid se systémovým výkonem 280 kW/381 k pak vrcholné verze R (340 kW/462 k), která je nejvýkonnější a současně nejrychlejší motorizací v novém Touaregu. Všechny motory jsou dodávány s 8-stupňovou automatickou převodovkou a pohonem 4x4. Fajnšmekři si mohou podvozek ještě více vyšperkovat pneumatickým pérováním s natáčením zadních kol pro lepší obratnost při parkování ve městě a současně lepší ovladatelnost, agilitu na okresních silnicích. Úplně nejnáročnější motoristé jistě sáhnou i po aktivních stabilizátorech, které potlačují náklony karoserie v zatáčkách a zvyšují stabilitu velkého SUV při vysoké rychlosti na dálnici.

Paradoxem však je, že příplatkovou technikou si můžete „naložit“ jen podvozek klasických spalovacích verzí. Nejvýkonnější a nejrychlejší Touareg R nemůže být bohužel kvůli plug-in hybridnímu pohonu a zástavbě podlahy v souvislosti s hybridními komponenty vybaven ani natáčením zadních ani aktivními stabilizátory. Z SUV modelů koncernu VW se stejným technickým základem to ví jen Porsche Cayenne, které má kompletně překopanou platformu i uspořádání komponentů hybridního pohonu.
Ve srovnání s Touaregem má Cayenne také dvojnásobně větší kapacitu trakční baterie plug-in hybridního pohonu, díky které přejde na jedno nabití v elektrickém režimu až do 90 km, zatímco Touareg jen nějakých 40 až 50 km. Porsche si to může dovolit, protože jeho zákazníci úpravu platformy na vlastní pěst zaplatí, zatímco Touareg by taková úprava citelně prodražila.

Vraťme se ale zpět k Volkswagenu. Technici v rámci modernizace překalibrovali vzduchové pružení ve snaze dosáhnout větších rozdílů mezi komfortem a sportem. Aby byl Touareg v komfortním režimu ještě o něco poddajnější, lahodněji hltal nerovnosti a současně ve sportovním režimu precizněji kontroloval pohyby karoserie. Zároveň řídící elektroniku podvozku technici propojili s novými senzory zatížení střechy ve střešních lyžinách, které umí rozeznat, jestli na střeše máte ukotven střešní box nebo jinou zátěž. Se zatíženou střechou elektronika zasahuje spíše v krizových situacích, více bdí nad stabilitou auta a bez zatížení je naopak benevolentnější k dynamické až sportovní jízdě. Nechá vám více volnosti.
Největší technologická změna v rámci faceliftu přichází s novými HD LED matrixovými světly, která posouvají kvalitu a preciznost nasvícení prostoru před autem na zcela novou úroveň. Odlehčeně by se dalo říci, že po jejich rozsvícení nastane před autem den. Zatímco před faceliftem měl Touareg jen 24 samostatně elektronicky řízených LED segmentů, po faceliftu jen střední kužel obsahuje až 19 200 mikro LED-ek (obě světla celkem pak 38 400), díky kterým umí do nejmenších detailů vysvítit prostor před autem a současně velmi přesně vyřezávat. Venkovní modul má pak dalších přídavných 16 LED segmentů pro osvětlení prostoru přímo před autem a doplňková dálková světla. Vnitřní segmenty obsahují světla pro statické a dynamické přisvěcování do zatáček. V souvislosti s novou světelnou technikou došlo také k propojení světlometů s logem v masce plynulou tenkou LED linkou, po vzoru jiných modelů VW. Propojení loga se světly využili designéři i vzadu, včetně podsvícení zadního loga, ale červeně.

V interiéru nastaly dvě důležité změny. Digitální kokpit, tzn. innovision kokpit je nyní součástí standardní výbavy. Multimediální systém MIB3 prošel grafickými a ergonomickými úpravami a konečně iv Touaregu si umíte jablíčkové telefony propojit s autem bezdrátově a AppleCar Play se vám nyní zobrazuje na celou šířku obrazovky a nejen na její část jako tomu bylo doposud. Více pohodlí na dlouhých cestách pro řidičovu pravou nohu přináší měkčí čalounění středové konzole a USB C nabíjecí porty přešly z 15 W na 45 W, jak to mají všechny nové modely VW. Nový VW Touareg je již v prodeji, první kusy postupně směřují k zákazníkům a já se brzy těším na domácí test. Autor článku: Michal Karpat

Michal Karpat

Vztah k autům získal od otce, zakladatele a dlouholetého šéfredaktora motoristického měsíčníku Autožurnál. Přestože během studentských časů Michal na chvíli odbočil k hudbě, na bratislavské konzervatoři vystudoval hru na violu, láska k autům zvítězila a po škole se plně začal věnovat rodinné firmě, kde působí dodnes. Vedle psaní článků pro printový magazín Autožurnál, webový portál autozurnal.com se věnuje hlavně tvorbě video recenzí pro YouTube kanálAutožurnál TV .
27/10/2023