08/06/2018
Svetové trendy v oblasti profi áut na ovládanie vznikajú v Trenčíne
Na Slovensku je jen hrstka firem, které lze objektivně považovat za globální hráče. Zřejmě ani jedna z nich však nemá ve svém segmentu dlouhodobě takový vliv na mezinárodní technologické standardy jako firma XRAY z Trenčína. Laik při prvním poslechu většinou ani netuší. Lidé, kteří se však i jen mihli kolem světa profi „RC“ – dálkově ovládaných – aut, vědí, že značka a produkty této rodinné firmy se v závodním modelářském světě píší zaslouženě velkými písmeny. Technologický progres tohoto odvětví nese její silný rukopis. Konkrétně, zejména jejího zakladatele, špičkového slovenského inženýra a úspěšného modelového závodníka Juraje Hudého, který firmu XRAY a brand HUDY vede už 27 let. Tento charismatický a energický muž stojí za tím, že z garážové firmy, dnes by se řeklo start-upu, se postupně stala světová technologická autorita v oblasti komponentů a příslušenství pro dálkově ovládaná auta se spalovacím či elektrickým motorem všech kategorií.

Jurajovi už dlouho sekundují i ​​jeho dva synové. Starší Mário rodinnou firmu posouvá na globálních trzích po obchodní a marketingové stránce. Mladší Martin jde zase v otcových závodních šlépějích a je zároveň technologickým designérem. Firma dnes zaměstnává kolem stovky lidí, kteří jsou spíše součástí týmu než jen zaměstnanci. Mnozí z nich jsou tam od úplného začátku. Firma navíc pod značkou XRAY sponzoruje desítky profesionálních jezdců po celém světě, kterým dodává špičkové závodní vybavení.

Úspěch není náhoda, ale vize, tvrdohlavost a zejména dřina

Jsou tři základní věci, které charakterizují tento úspěšný rodinný byznys. V první řadě, neustálý technologický vývoj. Kolem tohoto jádra se točí a vychází z něj celá firemní vize. U Hudých se nečeká na to, co nového se v RC byznysu ve světě objeví, aby se přizpůsobili, ale snaží se přijít sami s něčím, co svět akceptuje jako standard. Je logické, že takovouto cestu už dnes lemuje i několik materiálových a technologických patentů. Dalším elementem úspěchu je až obsesivní důraz na high-end-ovou kvalitu. Firma sice sídlí v bezprostředním sousedství a příjemném závětří Bílých Karpat, konkurenci má však globální. Je to také jeden z důvodů, proč je rodinná značka HUDY na západ od Vídně známější než na Slovensku, kde firma platí daně a vždy zde měla i kompletní výrobu.
Absolutním základem filozofie XRAY je pevné odhodlání k perfekcionismu, co se týče konstrukce, designu, výkonu i servisu. Toto vše je možné díky špičkové výrobě, jejíž proces a parametry jsme si vytvořili a nastavili sami.“

Juraj Hudý , zakladatel a šéf-designér XRAY, HUDY a FX

Juraj Hudý navíc už v době, kdy si mnozí ještě vytvářeli loga „na koleně“ WordArtem, pochopil, že nedílnou součástí kvality je i špičkový design a prezentace a neváhal do obou investovat. Stejně jako do výzkumu, vývoje a nejlepších technologií. Cokoliv nového se objeví v oblasti 3D počítačového designu produktů, vězte, že u Hudých to už včera objednali a zatímco vy si teprve „koulíte“ technické specifikace, oni to už testují ve výrobě.

Z dílny v garáži ke světovému továrnímu trendsettingu

Vystudovaný strojař Juraj Hudý vyrobil své první dráhové auto na ovládání ještě začátkem 70. let. Jeho modely neměly v té době ve střední a východní Evropě konkurenci. Stejně jako on sám v roli závodního závodníka. První malosérie ručně dělaných dálkově ovládaných aut se spalovacím a elektrickým pohonem vznikly v jeho dílně na 9 metrech čtverečních v roce 1975. Ke konci 70. a začátkem 80. let navrhl Juraj několik RC aut s motorem ve vertikální i horizontální poloze. Vedle nových materiálů jako sklolaminát či duraluminium (pozn.: slitina hliníku a mědi s přísadou hořčíku), experimentoval se šasi, závěsem kol, tlumením, náhonem či diferenciálem. V té době ručně dělal 10 až 15 kusů závodních aut ročně.
V polovině 80. let Juraj již vyráběl nejprofesionálnější pevné podvozky, které umožňovaly špičkové výsledky na závodech. V letech 1984 až 1985 vyrobil jedno z prvních RC aut se spalovacím motorem a pohonem všech čtyř kol s hnací hřídelí a stejnosměrným diferenciálem. Koncem 80. let Juraj zdokonalil automatické dvoustupňové převodovky, aby byly vhodné i na závody v prašném prostředí. V letech 1988 až 1989 Juraj Hudý navrhl a vyrobil jedno z prvních offroadových aut pro ovládání z ultralehkých materiálů. Celkový design posunul do čistě technické a funkční podoby, kde žádná část není navíc a je umístěna strategicky pro co nejlepší výkon. Toto je zároveň klíčový rozdíl mezi profi auty na ovládání a těmi z kategorie hraček.

Uskutečněný „RC“ sen

Po pádu komunismu si Juraj založil svou první firmu s názvem Special, kterou později přejmenoval na Hudy. Výroba se z vlastního bytu a dílny stěhuje do garáže o výměře 60 metrů čtverečních. Juraj nakupuje první stroje a začíná seriózní výrobu. Výroba se zaměřuje zejména na příslušenství a zařízení pro modelové závodníky. Firma roste, přesouvá se do větších výrobních prostor a rozšiřuje síť distributorů po celém světě.
V roce 1990 navazuje firma spolupráci s holandským výrobcem profi modelových aut na dálkové ovládání Serpent. Společnost Hudy dodává zejména části převodovek z pružinové oceli a později také šasi z duraluminia. Samostatně vyvinutý způsob zpracování pružinové oceli je dodnes jedním z největších výrobních tajemství firmy. V roce 2000 zakládá Juraj Hudý společnost XRAY Model Racing Cars, v jejímž rámci zúročuje všechny své zkušenosti z designu a výroby RC závodních aut. První – dnes již legendární – sériový projekt a model se jmenoval „T1“. Od roku 2001 se produkty značky XRAY prodávají ve více než 30 zemích světa a firma založila také vlastní profesionální tovární závodní tým - XRAY Racing Team.

Dnes rodina Hudých kromě značky XRAY, která se věnuje výrobě RC aut a náhradních dílů, a značky HUDY, která vyrábí speciální příslušenství k údržbě aut, zastřešuje také značku FX Royal Racing Engines. To je Jurajovo nejnovější „dítě“, aby se tento perfekcionista a držitel prestižního ocenění Podnikatel roku v oblasti inovací s energií v osobním ekvivalentu fúzní reakce náhodou nenudil. V rámci tohoto projektu se věnuje vývoji a výrobě klasických spalovacích motorů pro dálkově ovládaná auta. Ty se po technologické i výrobní stránce, kromě rozměrů, téměř v ničem neliší od standardních „velkých“ motorů. Už jen při pohledu na ně, zaplesá nejedno modelářské srdíčko a přehodnotí, zda nemělo svého času přece jen déle zůstat v dílně či garáži a zanovitě dotáhnout své projekty do konce. Jednotlivé modely získaly v amerických i evropských odborných časopisech více než 20 ocenění Car of the Year, což je ve světě RC ekvivalent filmových Oscarů. Portfolio aut se z původního jednoho postupně rozrostlo až na dnešních 16 modelů. Sedmnáctý projekt je – podle našich spolehlivých interních zdrojů – těsně před uvedením na trh.

Jak se funguje rodinné firmě na globálním trhu

Jednou větou: většina firem si neumí ty turbulence ani představit. RC byznys je neskutečně konkurenčním prostředím. Spousta značek po celém světě se v různých tržních kategoriích snaží prosadit a ovládnout trh. Zařízení na dálková ovládání jsou pro řadu velkých firem navíc jen sekundární produkcí, kterou podporují svůj hlavní byznys a tak tlačí agresivně na ceny. Celý RC sektor čelí rovněž silné čínské konkurenci, která nepokrytě kopíruje design úspěšných RC značek, včetně XRAY, a prodává je sice v podstatně nižší kvalitě, ale v podobném designu a zejména za zlomkové ceny. Hudyovi si už dávno uvědomili, že cenovou válku nevyhrají. Proto staví na špičkové kvalitě, výkonu, neustálé inovaci a technologické pokročilosti svých produktů, což se ukázalo jako krok správným směrem.
Vytvořit něco zcela nového, revolučního, je vždy enormně náročný úkol. Člověk začíná od nuly a musí zdolat množství překážek a omezení. Navíc, výsledek je stále nejistý. Po náročném procesu designování, obvykle následují stovky hodin testování, abychom měli naprostou jistotu, že inovace vydrží a zlepší výkon auta. Všechny tyto kroky jsou velmi náročné, ale ten pocit, když se to podaří a zrodí se něco nového, za to naprosto stojí.

Martin Hudý , designér XRAY

Hobby průmysl je také silně ovlivňován aktuální situací na světových trzích a technologickými trendy z příbuzných odvětví. Nepřímou konkurencí, která ovlivňuje RC producenty, je i segment dronů a jejich široká dostupnost i pro hobby uživatele. Obecně platí, že pokud chce být dnes výrobce závodních aut na dálkové ovládání úspěšný, musí mít kompletní produktové a organizační „kombo“.

To znamená kvalitní a rychlá auta, tým profesionálních závodníků, kteří umí vyhrávat, ale také podporu a servis přímo na závodech. To však vyžaduje mít přístup ke kvalitním materiálům a technologiím, vychovávat špičkové designéry, investovat do výzkumu a vývoje, mít tým a podmínky pro testování a v neposlední řadě i výborný marketing a PR. Právě výchova top designérů, jakož i podpora a servis pro závodníky na závodech jsou silnými stránkami XRAY. Firma, vedle svých vlastních aktivit v této souvislosti, motivuje i své distributory, aby se účastnili závodu a podporovali závodníky.

RC závodní týmy se od těch klasických prakticky ničím neliší

Klíčovou roli při úspěchu nejznámějších RC výrobců hrají týmoví jezdci. Podobně, jak nedávno v rozhovoru pro náš žurnál uvedl bývalý profi hráč Counter-Strike Ivan „Dev1“ Lazarov v souvislosti s e-sports, i při RC sportu se tovární týmy po profesionální stránce prakticky neliší od těch klasických. Podobně jako například u Formule 1 či jiných velkých automobilových sérií, XRAY má své vlastní jezdce, které sponzoruje a kteří cestují po světě, aby firmu propagovali a dosahovali top výsledků. Značky si postupně vychovávají své jezdce, kterým poskytují auta, příslušenství a servis nebo „lanária“ jezdce od konkurenčních značek přesně jako ve „velkém“ automobilovém sportu.
Zmenšené měřítko platí jen pro auta, vše ostatní je „jedna ku jedné“. U RC závodu platí, že hlavní sponzor jezdce bývá obvykle značka podvozku. Ostatní sponzoři jsou z řad výrobců motorů, paliva či baterií, elektroniky, karoserie, pneumatik až po lokální sponzory z jiných odvětví.

Jedna z nejlepších RC závodních drah na světě je v Trenčíně

Pokud chce RC firma vyrábět špičkové produkty, musí mít kromě vývojářů a racing týmu i místo, kde může prototypy testovat. Jezdci po závodech na tratích často zůstávají, aby trénovali. Juraj Hudý koupil svého času jeden ze starých trenčínských fotbalových stadionů a na jeho místě kromě nového sídla firmy spolu se syny vystavěl vlastní outdoorovou i indoorovou závodní trať. Designéři a jezdci tak mohou nové modely na domácí profesionální půdě okamžitě testovat. Na trenčínské trati, která se v RC komunitě považuje za závodní „svatý grál“, se každoročně pořádají závody na evropské i světové úrovni. K původní silniční – „on-road-ové“ – vnější trati později přibyla i hala s on-road i off-road dráhou.
Zatím nejnovějším projektem je hala s „off-road-ovou“ dráhou s hliněným povrchem. Investice umožňuje zlepšit celoroční testování motorů a off-road aut přímo na hlíně. K vykreslení Jurajova absolutního RC zanícení je třeba podotknout, že výstavbu nové závodní haly HUDY Racing Arena si, vedle vlastního náročného pracovního a závodního programu, manažoval a koordinoval absolutní. Kdo neviděl , neuvěří.

Nabitý závodní kalendář a vlastní série závodů

Mistrovství světa pro některé RC kategorie se konají každé dva roky. Letos se šampionát v kategorii silničních aut na elektrický pohon v měřítku 1:10, které je pro XRAY největší a nejprestižnější, uskuteční v Jižní Africe. Novou RC halu pro tuto příležitost vybudoval místní distributor firmy.

Evropské, americké a asijské šampionáty se konají každý rok. Do kalendáře patří i národní šampionáty a velké mezinárodní závody s počtem jezdců až do 500, ale také lokální a klubové závody. Často se koná i několik závodů za víkend. Otec a syn, Juraj a Martin Hudyovi, spolu s dalším ze svých designérů a zároveň závodníkem Martinem Bayerem absolvují většinu důležitých závodů. Sbírají informace od závodníků a poskytují jim servis přímo na místě, aby mohli později vylepšovat své produkty. Mnohonásobní mistři Evropy, Ameriky, Asie a světa. Závodní úspěchy Juraje Hudého, jeho syna Martina či závodníků z týmu XRAY, by vydaly na samostatnou publikaci.
Firma má dnes už i vlastní sérii závodů XRAY Racing Series, kterou postupně rozšiřuje po celém světě. Podporují různě větší, ale i lokální závody, na kterých se většinou závodí jen s auty tovární značky, ale účast na závodech is auty od jiných výrobců je také povolena.

RC sport – jednou vidět živě a zamilovat se

Podobně jako u mnoha menšinových disciplín i při RC sportu platí, že atmosféra bývá často mnohem přátelštější a pozitivně vášnivější a zajímavější než u mnoha většinových sportů. Naposledy nás o tom přesvědčil bratislavský tým amerického fotbalu Bratislava Monarchs, o kterých jsme psali .

Nejbližší velké outdoorové RC závody se v Hudy Racing Arena v Trenčíně uskuteční 13. až 15. července 2018. Půjde o šesté a finálové kolo světově nejprestižnější série Euro Touring Series. Pokud jste si dosud mysleli, že na Pováží se, po sportovní stránce, žije jen hokejem a fotbalem, věříme, že teď už budete vědět, že Trenčín je kromě módy i hlavní „RC“ město Slovenska. Je to zejména zásluhou Juraje Hudého, který je ve světě RC dnes již legendou.

Samí chlapi ... a co „RC“ ženy?

Ještě jeden důležitý dovětek k tomuto a také mnoha dalším tématům. Vedle výborného týmu kolegů a kolegyň, díky kterým se mohla firma pod vedením Juraje Hudého dostat s úspěchy tak daleko, když je řeč o rodinném podniku, zapomíná se (při) často na jednu věc. Pro ty dlouhé hodiny v garáži, ve výrobní hale či na závodní dráze musel – a stále musí – mít někdo osobní a rodinné pochopení, nekonečnou trpělivost a poskytovat neustálou podporu. Proto vedle upřímného obdivu patřícího mužské sekci rodiny, obrovské uznání patří zaslouženě i jejich manželkám – Martě, Emě a Zuzce Hudým.
08/06/2018