Z filmů to určitě znáte všichni. Nejprve vzhůru vystřelují ruce s dražebními čísly a pak přijde to známé „Za prvé, za druhé, za třetí, prodané.“ zakončeno klepnutím kladívka. Dražby umění jsou zážitkem, jejich průběh je nepředvídatelný, a závěr se těžko předpokládá. Pokud jste si dosud mysleli, že aukce nejsou pro vás, ale láká vás zažít jejich nenapodobitelnou atmosféru, možná váš názor změní rozhovor s ředitelem aukční společnosti SOGA Júliusem Barczim. Ten říká, že jejich dražeb se účastní opravdu kdokoli. "Od automechanika po politika. Hlavní předpoklad toho, že člověk na aukci přijde je to, že ho umění baví a má chuť něco z něj vlastnit."
Vstupte s námi do světa, ve kterém můžete objevovat, pobavit se, a hlavně, odnést si z něj opravdové kvalitní umění.
Jaká je historie aukcí, kam sahají jejich počátky?
Samotný formát dražeb je otázkou raného novověku. Byl to ten způsob prodeje například dobytku na trhu, když řekli cenu a lidé se začali překřikovat se slovy „já dám víc“. O dražbách umění mluvíme někdy od 17. století. zlatá doba holandské malby. Nejstarší aukční domy, tedy ty, které ještě dnes fungují a jsou považovány za alfa aukční domy, vznikly někdy kolem poloviny 18. století. Naše aukční společnost SOGA vznikla v roce 1996 na základech dříve založeného starožitnictví.
To ale neznamená, že na Slovensku do té doby něco takového neexistovalo. My jsme byli do 1918 součástí Rakousko-Uherska, kde aukce byly zcela běžnou součástí života. Potom za socialismu byl trh regulován komunistickou stranou, tehdy byl prodej uměleckých děl směrován přes státní prodejny, které se jmenovaly Dílo. Prodávalo se v nich tzv. „nekonfliktní umění“, tedy spíše dekorativní věci, které se pod názvem umění šířily. Nebylo tam nic progresivního, nic, co by nějakým způsobem reflektovalo na společnost nebo na to, že tady je nějaký problém. To nebylo žádoucí a změnilo se to až po roce 1989.
Jak se může člověk aukce zúčastnit? Dá se dražit i na dálku?
Ano, dá. Když se podíváte na to, jak vypadají dražby Christie's nebo Sotheby's, tak všude mají tak velké pulty plné telefonistů. Obvykle ty nejzásadnější dražby v rámci aukce se udejí po telefonu.
Existují také online formy aukcí, které dělá i SOGA. Jaký je rozdíl mezi díly draženými živě a online?
Online aukce začínaly jako takový doplněk k velkým živým aukcím, ale směrem k dnešku se ty rozdíly stírají. Je sice pravda, že ještě před covidem jsme všichni měli pocit, že jdeme do digitálního světa, vše bude nahrazeno digitálním obsahem, prostorem a na všechno budou existovat digitální nástroje. Ale právě při prodeji umění jsme zjistili, že ne vždy je to na stejné úrovni jako živý kontakt s výtvarným dílem. Určitě jsou lidé, kteří investují do umění a nejde jim o umění jako takové, ale o návratnost po jisté době. V takovém případě ten kontakt není nutný, protože si dají poradit od odborníka. Ale pokud je člověk investor a sběratel, který má zájem o umění, líbí se mu to a má to rád, a to dílo nezná, je dobré ho vidět živě, neboť ti lidé pak s tím doma žijí.
My jsme online aukce zavedli poměrně brzy, myslím, že v roce 2008.
Aukcím předcházejí předaukční výstavy. Co se na nich může zájemce dozvědět? Jak dlouho trvá vystavení děl?
Podle dražebního řádu byste měli mít právo dílo vidět před aukcí. Někdy i to předvádění na aukci stačí, ale pokud jde o výtvarná díla, je dobré, pokud se člověk umí i vícekrát vrátit, podívat se na to, případně si o díle popovídat s dalšími odborníky.
Nejpozději měsíc před aukcí musí být celá kolekce uzavřena, aby se stihl napsat a vytisknout katalog, a v neposlední řadě připravit výstava. Obvykle takové dva - tři týdny před aukcí je výstava zpřístupněna, a provádíme i komentované přehlídky, kde díla zájemcům představujeme.
Když chystáte dražbu, máte už představu, kam až může cena za díla vyletět?
Toto je velká esoterika, neboť v zásadě, to, co se děje na aukci je iracionální. Nejsou tam žádná pravidla, neplatí nic, co by se mělo nějakým způsobem dodržet – mluvíme-li o tom, kam až může částka za jedno umělecké dílo vyletět. Při samotném dražení platí samozřejmě dražební řád, ale ten se týká spíše věcí před a po, samotná dražba je o lidech. Ale v zásadě ano, už před aukcí umíme odhadnout, jak dopadne, víme, o co je zájem. Ale někdy nás umí výsledek i překvapit. Mile i nemilo.
Může se stát, že o nějaké dílo nebude vůbec zájem?
Jasně, na aukci se vydraží obvykle 30 – 60 % děl. Málokdy je to 100%. Měli jsme už i 100% úspěšnost při menším počtu děl. A obvykle při charitativních aukcích se vydraží všechno.
Kolik slovenských umělců se objevuje na zahraničních aukcích?
Velmi málo. Je však třeba rozlišovat mezi starším a současným uměním: starší díla, která vznikla na území Slovenska se mohou v zahraničí vyskytnout, stejně vidíme, že například. Benka nebo Mousson se vyskytují na aukcích v Praze či ve Vídni. Současné umění však prvoplánově nepatří na aukce. To, že to tady ve střední Evropě děláme, neznamená, že se to děje i ve světě. My to děláme, protože nemáme vybudovanou síť malých galerií a art fairů, donedávna zde nic takového nebylo, a aukční společnost bylo jediné místo, kde se dalo sehnat současné umění.
Dnes klidně koupíte grafiku Černých děr od Erika Šilleho, který prodává své malby za 5 000 - 10 000 eur, což jsou vysoké částky za současné umění, za 25 eur. To ale neznamená, že je to levný autor. Je to koncept Černých děr, jen jsem chtěl říci, že i toto jsou již částky, za které lze koupit kvalitní umění.
My máme v SOGA takové pravidlo, že pod 500 eur umění v nabídce nemáme, ale jsou výjimky. Například jsme do nabídky zařadili malou zajímavou kresbu od Ladislava Medňanského za 300 eur.
Za jakou sumu se vydražilo dosud nejdražší umělecké dílo na Slovensku?
Nejdražší dílo bylo od Domenica Zampieriho, Chlapec s dalmatinem, ještě v korunách za 15 000 000, tedy více než 530 000 eur. Ty stotisícové aukce nejsou až tak časté, není u nás tolik tak vzácných děl. Podle našeho žebříčku nejdražší vydražených děl jsou ze slovenských autorů na vrcholu Martin Benka, Július Jakoby a Ludvík Fulla.
Za poskytnutí prostor na focení děkujeme aukční společnosti SOGA .
Je možné účastnit se aukce jen jako divák? Je určen nějaký dress code?
Aukce jsou veřejné. Nejprve usazujeme ty, co mají své registrační číslo a poté vcházejí ti, co se přišli podívat. Dress code žádný není. U nás si na to nikdo nepotrpí, od nikoho nechceme, aby přišel v norkovém kožichu. Ten pocit „obléknout se lépe“ přichází ze zahraničních aukcí. Neboť tam, když někdo přichází něco kupovat za miliony eur, tak vypadá jinak. Málokdy se na aukci setkáte s milionářem oblečeným v džínách. Navíc, po dražbách, kde se draží díla za stomiliony je i nějaká recepce poté, tak je dobře, když člověk vypadá adekvátní příležitosti. My jsme na Slovensku v tomto uvolněnější, a já to mám rád.
Co určuje cenu uměleckého díla?
Alibisticky se na to dá odpovědět, že trh. Ale v zásadě se cena určuje na základě nějakých zkušeností, za co se která díla prodávají, nebo autor má své cenové rozpětí, a na základě toho se určuje cena konkrétního díla. Samozřejmě, někdo, kdo vlastní to dílo má představu, my máme zkušenosti, a výsledek je o dohodě. Ale obvykle, vzhledem k našim klientům a sběratelům není vůbec čestné ty ceny střílet jen tak nahoru-dolů. Je dobré umět si tu cenu i zdůvodnit, a tak to také děláme.
O jaká umělecká díla je největší zájem?
Na Slovensku zejména o slovenské umění, velmi velký zájem je o současné umění a umění druhé poloviny 20. století. Tento jev je typický pro mladé trhy, jakým je i ten náš český – to, co máme nejčerstvější, tomu věříme nejvíc. V tomto duchu se u nás dobře prodává i meziválečná moderna - Benka, Galanda, Fulla atp. jsou autoři, kteří nás „živí“, prodávají se za vysoké částky, jedná se o naše rodinné stříbro. Současné umění, které vzniká nyní je náročnější na pochopení, ale ne nepochopitelné - pokud se někdo odhodlá a má čas a chuť proniknout do světa umění, na konci této cesty bude obohacený a možná i šťastnější.
Od jakých částek lze koupit kvalitní umělecká díla?
Záleží na technice, práce na papíře jsou zpravidla levnější, také grafické práce. Neboť i když je to originál, může být jedné grafiky 20 – 30 ks, a cena díky tomu klesá. Slovenské umění je obecně ale na někdy až směšně nízkých hodnotách. O nás a našich umělcích je slabé povědomí v zahraničí, a navíc máme malý trh. Ale postupně to stoupá s rostoucím zájmem.