31/01/2020
Helga Koválovská: Kabaret má atmosféru, ktorú inde nezažijete
Drakulova Adriana, Miss Lynch či svatá jeptiška, Helga Koválovská je ženou mnoha tváří v pravém slova smyslu. Zda hraje hlavní postavu na největších československých muzikálových pódiích, nebo zpívá v komorní atmosféře kabaretního klubu, vždy se naplno ponoří do své role a přenese vás do centra děje. I když divadelní desky stále častěji vyměňuje za parkurové dráhy, do všech rolí se vrhá naplno, vyzařujíc neskutečnou energii a nezaměnitelný půvab. Stačí vám pár minut z jejího nejnovějšího kabaretního představení Noc na Broadway: The Only Helga Show, abyste spatřili, o čem mluvíme. Poprvé potkáváme Helgu právě v kabaretu Red Cat Cabaret . Ten jakoby mág Woland z Bulgakova Mistra a Margarety lusknutím prstu přemístil z divokých dvacátých let v New Yorku do malého dvora v současné Bratislavě. Nápisy a neony osvícená Obchodní ulice totiž skutečně skrývá náš malý bratislavský New York z doby prohibice.
Mnozí si při slově kabaret představí striptýz a karaoke, ale nemohli by být víc vedle. Je to směs tance, zpěvu, herectví v intimní atmosféře, kterou opravdu jinde nezažijete. Divák dostane kvalitní umění, při kterém se může pobavit mnohem odvázanější než v divadle. Navíc, na rozdíl od běžného divadla či muzikálu, je právě divák aktivní součástí představení, nejen pasivní sedící. Vidíte nám přímo do tváře, stojíme blízko vás, ao to je to zajímavější.
Tak začíná náš rozhovor Helga, která je součástí Red Cat Cabaret již od jeho začátků. "Ke kabaretu jsem se dostala velmi zajímavou cestou. Když skončil muzikál Jeptišky, začala jsem se věnovat koním a živit se jimi, ale pořád mi chybělo to moje pódium. Chtěla jsem dělat nadále radost lidem i zpěvem. Náhodou jsem se u kadeřnice po letech setkala s Vašem Púčikem, kterého znám od Ten Pukák. Lucií Siposovou a právě hledal někoho jako jsem já. Ačkoli začátky kabaretu nebyly jednoduché, lidé postupně mezi sebou začali rozšiřovat, jak skvělé a jiné je navštívit kabaret a dnes máme vyprodané měsíce dopředu. stálých diváků, kteří viděli všechna představení a stále nás objevují noví.“

Kabaret je však podle slov Helgy pro ni něco úplně jiného než muzikály. Z měsíců zkoušení je najednou jen pár týdnů, postavu si musíte nastudovat v co nejkratším čase. \"Navíc, práce s publikem je úplně jiná než u muzikálů, často i složitá. Člověk nikdy neví, kdo tam sedí, a jak je naladěn, musíte proto umět odhadnout lidi v publiku. Obdivuji Lucii Siposovou, která s nimi komunikuje nejvíce a stejně všestranný je i náš umělecký ředitel, zmiňovaný Vašo Púčik.

Helgu je dnes k vidění ve čtyřech show Red Cat Cabaret. Je však některá, která je pro ni ta top? "I když každá z nich je něčím výjimečná, pro mě osobně je to ta nejnovější, Noc na Broadway: The Only Helga Show . Nápad na tuto show vznikl, když jsme začali s naším mladým kapelníkem Ľubošem Janákem přemýšlet o repertoáru s kapelou a pracovat na skladbách, až z toho." režisérovi, uměleckému šéfovi a příteli Vaši Púčikovi, který dal tomu kompletní podobu a já si můžu zazpívat s živou kapelou Kabaretním orchestrem Luis. Všechno je to o týmové práci, mít dobrý tým lidí je základ. Ty další jsou však také něčím mé oblíbené. V Horror Show jsem se vrátila trochu do své minulosti, protože hraji jeptišku, stejně jako v Teatro Wüstenrot, kde jsem ji ztvárňovala 15 let ve stejnojmenném muzikálu. A pak samozřejmě Studio 34 . Jedná se o jedno z prvních představení Red Cat Cabaret, ve kterém jsem v říjnu 2016 své účinkování na kabaretním pódiu začala. Jsou v něm však kromě toho i skladby 70. let, kde se cítím velmi dobře. Čtvrté představení, ve kterém hraji, New York City Night Show, Anča Pagáčová a další dirty stories vzniklo podle knižní předlohy Lucie Siposové, Hello, my name is Anča Pagáčová. Tam hraji postavu Melissy a opravdu si to užívám, je to jedna pikantní žena, která si užívá života bez závazků a bez zábran o tom mluví. Třeba vidět a možná se budete i červenat.“ Helgina kariéra byla od dětství předurčena ke zpěvu a divadelním prknům. Už jako malá stále zpívala a její umělecký život nabral rychlý spád.

\"Všechno se začalo s muzikálem Vlasy, který si měl hrát v Praze. Vyhrála jsem bratislavský casting a najednou jsem ve vteřině musela v Bratislavě vše zabalit a odstěhovat se do Prahy. Toto byl můj první zážitek z muzikálu, spojení herectví, tance a zpěvu na velkém pódiu. muzikál. Vlasy mi následně otevřely dveře dál. V éře boomu muzikálů jsem dostala nabídku na muzikál Jeptišky, který jsem hrála více než 15 let.
Proč si však Helga vybrala muzikál jako svůj žánr? "Miluji zpívání a hraní. Člověk se převtěluje do různých postav, které začne zároveň vnitřně prožívat. Je to nepopsatelný pocit, když skutečně prožijete to, co ta postava, a vy tak zprostředkujete divákovi emotivní a autentický zážitek. Často je ve vás tolik adrenalinu, který potřebuje odejít, chvíli jen tak sedět. Muzikál vás úplně pohltí, jestli je to na jevišti, nebo při studiu postavy. Kolikrát se mi stalo, že jsem zapomněla vystoupit z autobusu, protože jsem byla pohlcena studováním mé role. Obrovskou roli v životě Helgy Koválovské hrají nejen muzikály, ale i koně . Jim se stejně jako zpěvu věnuje už od malička. Zatímco svět ji zná jako Drakulovu Adrianu, zasvěcení ji vidí jako bývalou reprezentantku ve voltíži (akrobatická cvičení na neosedlaném koni, pozn. Red.).

\"Okolo koní se hýbu celý život, začala jsem ještě jako dítě a zůstalo mi to dosud. Věnovala jsem se vrcholově voltíži, reprezentovala jsem zemi na Mistrovství Evropy a dnes trávím nejvíce času tréninkem drezury a parkuru. Jezdím aktivně, každý den, sem-tam jdu na závody a moje dcera po mně štafetu. Kůň je více než psycholog, když máte depresi, můžete si mu vyprávět, postěžovat si mu.
Zdroj foto: archiv Red Cat Cabaret (autor: Mako Hindi), archiv Helgy Koválovské
31/01/2020